dinsdag 14 oktober 2014

Terug naar enkeltarief

Al enige tijd, eigenlijk vanaf beide kinderen overdag niet meer thuiskomen, twijfelde ik om het dubbeltarief om te zetten naar enkeltarief. Overdag heb ik zeeën van tijd en in het weekend als de kids om je heen zijn moet je wassen, bakken en strijken om maar rekening te houden met het goedkope tarief.

Maar die twijfel werd niet omgezet in daadkracht. Totdat ik vanmorgen in de reactie's bij Consumindermuts las over een link hoe je kon berekenen hoeveel het scheelt.

Je vermenigvuldigt de Kwh van de dagteller met het dagtarief. 
1941 x 0,0805 = 142,04
Je vermenigvuldigt de Kwh van de nachtteller met het nachttarief.
2216 x 0,0641 = 156,25
Deze tel je bij elkaar op. 298,30

De standen van de dag en nachtteller tel je bij elkaar op en vermenigvuldig je met het enkeltarief. 4157 x 0,0737 = 306,37

Beide bedragen trek je van elkaar af en dat is het verschil dat het je kost als je naar enkeltarief gaat. 8,30. ACHT EURO DERTIG?????????? VOOR ZOVEEL MOEITE? 
Nooit meer op die klok kijken of je de was aan kunt zetten, niet meer schuldig voelen bij dat wasje overdag. Overdag kunnen bakken i.p.v. het weekeinde.
Al om 7 uur 's avonds de sauna aanzetten i.p.v. 9 uur 's avonds.
Wat een rust. 

Ik heb direct gebeld en het is al geregeld. Zonder extra kosten heb ik vanaf vandaag enkeltarief.

Per 31-12 verloopt ook nog mijn contract. Ik zou een nieuw aanbod krijgen, maar heb eerlijk gezegd dat ik ook wel eens een welkomstbonus wil. 
Allerlei waarschuwingen heb ik gehoord. Dat de tarieven dan ook veel hoger zijn als je een bonus krijgt. Ook heb ik een telefoonnummer gekregen van energievergelijk. Of dat van Essent is? Ik weet het niet.
De volgende stap is eens bekijken wat we gaan doen.

Nu ben ik al heel tevreden met mijn overstap naar enkeltarief.
 

16 opmerkingen:

  1. Ik snap je wijziging eigenlijk niet. Nu bespaar je 8,30 door er rekening mee te houden. dat vind je teveel moeite. Tot daar begrijp ik het nog. Maar waarschijnlijk zou je nog steeds geld besparen als je er geen rekening mee houdt en gewoon al je energie consumerende zaken zou doen in het hoge tarief. Om die 8,30 te compenseren moet je namelijk 1.000 kWh in het hoge tarief EXTRA verbruiken.

    Dus waarom niet gewoon het dubbeltarief houden en je er gewoon niet meer druk over maken. UIteindelijk bespaar je dan waarschijnlijk toch nog geld.

    ps: Overigens klopt de berekening niet helemaal. Want je hebt nu de kale tarieven gebruikt, je moet de tarieven inclusief transport en btw gebruiken om het plaatje compleet te maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overdag is het in ieder geval nu goedkoper dan wanneer ik het liet staan. En dat waren 1941 Kwh.

      Verwijderen
    2. Zo doe ik het ook. Wij hebben dubbel-tarief, maar ik ga echt niet 's avonds of in het weekend stofzuigen en strijken oid. De wasmachine staat wel 's nachts aan. Het ophangen van de was kost mij meer tijd dan de wasmachine instellen, dat kan ik dus mooi doen als de kinderen er niet zijn. Zelfde geldt voor de vaatwasser. En de oven gaat aan als het mij uitkomt, ook gewoon doordeweeks. Dochter bakt ook graag, maar die doet dat toch in het weekend dus dan is het wel goedkoper. Toch levert mij de dubbelmeter nog steeds wat voordeel op, dus laat ik het gewoon zo. Mijn leven wordt echt niet bepaald door de stroommeter.

      Verwijderen
    3. @vlijtig: Je gaat mij niet vertellen dat je nu opeens 1.000 kWh qua energie wat je nu in het dal-tarief hebt zitten kunt verplaatsen naar doordeweeks verbruik. Ergo, je bent in de nieuwe situatie duurder uit.

      Maar goed, als het jouw rust geeft omdat je je druk maakt wanneer je je oven aan kunt doen, de was kunt gaan doen of kunt gaan stofzuigen dan is het beter dat je een enkeltarief neemt.

      Verwijderen
    4. Ik weet dat ik duurder uit ben. Bij gelijk blijvende standen 8 euro 30. Maar kan nu alles overdag doen met goedkoper tarief dan bij dubbeltarief. Hoeveel extra van de nacht naar de dag gaat, dat zal de tijd uitwijzen. Misschien kom ik er over een jaar op terug.

      Verwijderen
    5. toen ik dit artToen ik dit artikel las, dacht ik precies hetzelfde als zakelijke bezuiniger. Ik snap alleen zijn berekening niet. Het verschil tussen dag en nachttarief is 0,0805 - 0,0641 = 0,0164. Als je dus 1000 kWh niet snachts maar overdag gebruikt, dan kost dat dus 1000 x 0,0164 = 16,40 extra. Als je 506 kWh van nacht naar dag verplaatst, dan zit je precies op 8,30 extra kosten. Dat wil dus zeggen dat je maximaal een kwart van je nachtstroom mag verplaatsen naar de dag.
      Ik let er helemaal niet op, en wij verbruiken net zo veel stroom snachts als overdag. Voor ons is het dus goedkoper.

      Verwijderen
    6. Rentenier. Het verschil is geen 0,0164 maar rond de 0,008. Je moet het verschil nemen van piek-tarief en enkeltarief, niet het verschil tussen piek en daltarief.

      Dus ja, grofweg 1.000 kWh is dat

      Verwijderen
    7. ik volg je beredenering niet. Er zijn twee keuzes: enkeltarief, waarbij het niet uit maakt of ze overdag of snachts stroom verbruikt, of dubbeltarief, waarbij het wél uitmaakt. Als ze dubbeltarief zou behouden, dan mag ze 506 kWh van snachts naar overdag verplaatsen om nog steeds quitte te draaien. Dit komt door het verschil van 0,0164 per kWh. Het tarief van enkeltarief is hier niet van belang.

      Verwijderen
  2. Meer door minder14 oktober 2014 om 14:37

    Ga naar de site van gaslicht.com voer je gegevens qua verbruik,type huishouden,oude leverancier e.d. in en alles wordt gelijk berekend. (vastrecht e.d wordt ook mee genomen.) Je ziet ook gelijk welk energie bedrijf op dat moment het goedkoopste voor jou is.(wisselt regelmatig dus ruim voor het overstap moment vaak even kijken.

    Ik stap al zolang elk jaar over als het mogelijk is.

    Doe dit vooral voor de bonus die je bij het overstappen kan krijgen.
    Deze kunnen behoorlijk oplopen. Bedragen tot 240,- zijn geen uitzondering.
    Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen.
    Wel is het zaak om de vinger aan de pols te houden door:
    1) toegestuurde papieren goed te controleren.
    2) goed op overstapdata te letten.
    3) te kijken of de beloofde aanbiedingen en bonussen goed beschreven staan.
    4) vragen altijd via mail te stellen en vragen binnen 3 dagen te reageren.
    5) eventuele aanpassingen extra te laten bevestigen.
    6) je te realiseren dat ook al gaat het goed en gemakkelijk “niets gaat vanzelf”.
    7)Hou er rekening mee als je tzt weer overstapt van de ene naar weer een andere leverancier je wel precies je contract uitdient.
    Anders krijg je je bonus niet of als je hem al gekregen hebt(tzt) moet je de bonus weer terug betalen.
    Daarnaast is het vaak zo als je meer dan 3 maanden voor het einde van je oude contract overstapt je contract eerder ingaat omdat ze tot max. 3 maanden rekening houden met het contract.
    8)Verder is me met overstappen opgevallen dat de grote gevestigde energiebedrijven (zoals Eneco) vaak onvoldoende informatie geven over data e.d. Ik los dat op door een mailtje naar klantenservice van de energiemaatschappij te sturen waarin ik ze bijvoorbeeld vraag om de overstap datum te bevestigen.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen verstand van dubbelmeters maar ik ben wwel blij dat ik gewoon wassen kan wanneer ik dat wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gedoe zeg! Ben ook via gaslicht.com overgestapt. Ging allemaal prima hoor. Kwartiertje 'werk'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gewoon lekker doen wat jou rust geeft, joh :) Ik kwam er recent achter dat wij toch weer dubbeltarief hebben bij onze nieuwe leverancier. Gelukkig loopt het niet zo erg in de papieren, maar volgend jaar stap ik ook weer over naar enkel tarief...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Volgens mij moet je ook nog het vastrecht voor beide meters betalen. En of het dan nog loont?
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees net dat dit inmiddels afgeschaft is. Excuses voor mijn foute opmerking dus. (vroeger was dit wel zo en dit was voor ons de reden om weer naar enkel tarief te gaan.
      Yasr

      Verwijderen
  7. Ik heb inderdaad daarom ook nooit dubbeltarief gehad. In mijn geval was ik ook met veel extra moeite maar een paar euro goedkoper uit. Dat was het mij ook niet waard! De rust om je dingen te doen wanneer het jou goed uit komt is toch veel meer waard?
    groetjes Germa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zo'n 2 jaar geleden ook 't dubbeltarief opgezegd, wel zo fijn om niet meer alles in het weekend te moeten proppen, daarbij ging bij ons het goedkope tarief ook pas 's avonds na 11 uur in,
    Je hebt gelijk hoor!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen