woensdag 12 november 2014

De voorraadkast

Het allerlaatste wat nog moest gebeuren qua opruimen en poetsen is de voorraadkast. Die is gisteren onder handen genomen. 
En al zeg ik het zelf, het ziet er weer schitterend uit. Een paar dingen waren over datum (schaam): een pak kant en klaar om taart te maken, kerriepoeder, gelei en witte wijnazijn die open was. Het viel wel mee maar toch zonde.

Eerst alles eruit gehaald, toen de kast gepoetst. Daarna weer ingeruimd en opgeschreven wat er niet meer in stond.
Wij hebben het gebruik dat als er iemand iets uit de kast haalt, dit op het boodschappenbriefje schrijft. Dit wordt weer gekocht en aangevuld.
Toch was er veel niet opgeschreven. Vanavond met manlief, die weer terug was van een paar dagen cursus, naar de Li-dl geweest en naar de a-h. 
De kast is weer pico bello in orde.







De winter kan beginnen.

Hebben jullie ook een voorraadkast?

16 opmerkingen:

  1. Heb je de producten die over de datum waren weggegooid? Het lijken mij dingen waarvan de datum niet zo.nauw komt. Even.kijken/ruiken of het nog goed is en je.kunt het nog prima opeten. Probeer het dan gewoon de komende 2 weken tw.gebruiken bijvoorbeeld.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die heb ik ook mar ziet er een stuk minder netjes uit :-(
    Kruiden kun je rustig gebruiken na de t.h.t. datum, niks mis mee. Na 5 jaar smaakt kerrie nog naar kerrie alleen minder sterk. De taartmix zou ik ook gewoon gebruiken. Ik sluit me helemaal bij Lara aan, gewoon ruiken en kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben geen grote voorraadkast zoals jij maar we hebben wel meerdere kleine voorraadkastjes dus dat is ook erg fijn.
    Altijd handig hè, om genoeg in huis te hebben?
    Ik kijk elke maand de voorraad weer na dus hier gaat (bijna) nooit iets over datum.
    En gebeurt dat wel dan gebruiken we het meestal toch nog gewoon.

    We hadden laatst wel in de koelkast 'n onaangebroken pak yoghurt over het hoofd gezien, de datum was al 12 dagen over tijd eigenlijk maar het smaakte nog prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Azijn over de datum? Jeetje: ik heb flessen staan die al 5 jaar niet meer kunnen en die ik nog steeds gebruik. Idem dito wat de kruidenpoeders betreft ;)

    Ik heb ook een kast ja, en die staat propvol. Ik ben van de "geen betere raad, dan voorraad" zoals je weet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook een voorraadkast en die zou ik ook wel weer eens mogen opruimen... Die van jou ziet er tenminste weer netjes uit!

    Zolang er niet van die slierten in de azijn zitten kun je deze gewoon gebruiken en vertrouw je het toch niet dan kun je er altijd nog mee poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, wij hebben drie megagrote voorraadkasten: de ene heet J.mbo en de andere AaHaa en de derde L.dl. Waarom zou je zelf doen waar zij goed in zijn: spullen op voorraad hebben? Eens per week boodschappen doen en klaar ben je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet mee eens... Ten eerste is daar niet altijd alles op voorraad, je grijpt ook wel eens mis. Bovendien die 'voorraadkasten' hebben wel eens aanbiedingen en door dan in te slaan en het in mijn eigen voorraad te zetten hoef ik niet op onhandige momenten naar die verder weg gelegen 'voorraadkast' om voor de volle prijs iets te gaan kopen. Gemak dient de mens dus...naar mijn mening althans.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    2. Ik vind het fijn om voorraad te hebben en dadelijk ALS het slecht weer wordt, kan ik zonder hulp van anderen niet naar buiten ivm mijn lichamelijke gesteldheid. Ik ben dan blij als ik wat aan te pakken heb.

      Verwijderen
  7. Je voorraadkast ziet er goed gevuld uit (bovenste twee planken buigen precies al een beetje door van het gewicht) Wij hebben ook een grote voorraad voedingsproducten maar die staat op rekken in de garage. Ik volg de aanbiedingen en als ik niet bederfbare producten die ik gebruik en zowiezo toch koop in promotieprijs tegenkom, doe ik er een voorraadje van in. Reclames keren meestal terug en doordat ik een voorraad heb, raak ik meestal van de ene tot de andere reclame en betaal zelden de normale prijs van een product.
    Mijn voorraad wasproducten, kuisproducten, shampoo, deo, douchegel..... wordt in één van de lege slaapkamers in een kast gestockeerd.
    Ik heb nogal een grote voorraad aan dergelijke 'onderhouds- en verzorgingsproducten' omdat ik bijna elke keer mee doe aan 100 % terugbetalingsacties. We zijn maar met twee dus ons verbruik ligt niet zo extreem hoog en ik gebruik al jaren producten uit die acties die me eigenlijk maar de portkosten en een beetje moeite gekost hebben.liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben helaas weinig ruimt om op te slaan, maar evengoed heb ik toch wel wat voorraad hoor. Maar niet meer zoveel als vroeger, toen had ik een inloopkast onder de trap, echt super was dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn voorraad is verdeeld over twee plaatsen (noodgedwongen), een deel in boxen op de keukenkastjes in mijn appartement en een deel in een stellingkast in mijn berging op kelderverdieping. Wat de stellingkast betreft, die ziet er na een recente opruim ronde net zo heerlijk overzichtelijk uit als jouw voorraadkast. Maar die twee boxen blijven een zooitje (je zoekt altijd iets dat onderop ligt, het lijkt wel een wetmatigheid...).

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook niet zo'n grote kast als jij, mijn voorraad is over meerdere kastjes verdeeld, niet echt handig vind ik zelf, maar ik hou ook wel van voorraad, dus dat neem ik maar voor lief! Ziet er weer strak uit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb een flinke kast onder de trap. Lekker gevuld, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, die heb ik op het platteland echt wel nodig! Hij zit in de kelder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb een flink gevulde voorraadkast , moet alle boodschappen met de fiets doen en vind het wel fijn om een goede voorraad te hebben zodat ik met slecht weer alleen wat verse spullen hoef te halen en niet hoef te sjouwen met veel en zware boodschappen , mijn dochter vond het vroeger maar onzin , maar sinds zij op zichzelf woont en laatst ziek was ziet ze de waarde van een goed gevulde voorraadkast wel in.toch wel handig dat je dan van alles gewoon in huis hebt en niet noodgedwongen toch op de fiets moet stappen om boodschappen te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. haha, ja dan ziet dat kind de waarde van een voorraadkast wel ;)


    leuke blog heb je trouwens :) vr.gr Josie

    BeantwoordenVerwijderen