Pagina's

donderdag 27 november 2014

Naam aangepast. Gewoon Vlijtig

Al enige weken ben ik aan het dubben over mijn naam in blogland.
Vlijtig met zuinigheid klopt eigenlijk niet meer bij ons.
Inmiddels alles wel op de rit hebbende, leven wij nu ons leven in financiële zin, gewoon zonder echt meer zuinig te zijn.
Wij zijn klaar met het sparen voor al die aanpassingen die wij in huis wilden. 
Ik hoop natuurlijk dat het spaargeld een flinke pot gaat worden, maar hoeft niet meer door zuiniger te gaan leven.
Het stijgt zo ook wel.

Nog steeds hoop ik einde januari de buffer weer in orde te hebben. Althans de buffer waar wij aan kunnen komen als er iets is.
Het overige spaargeld is op orde en stijgt natuurlijk jaarlijks. Dit geld staat allemaal vast.
Getrouw blijven wij doorgaan met aflossen en zoals het er uitziet, zijn wij over 16 jaar, als ik 65 word, en wij beiden in goede gezondheid zijn, klaar met het aflossen van ons huis en zijn wij hypotheekvrij. Ons doel is dan bereikt.

Dus om een lang verhaal kort te maken, wij hoeven, als wij deze levensstijl aanhouden, niet meer zuinig te zijn.
Het zit er gewoon in om geen energie en gas te verspillen en de standen wekelijks bij te houden.
Ook de verschillende potjes is mijn levensstijl geworden en zou ik helemaal niet meer anders willen.

Daarom heb ik in de jaarbegroting van 2015 nu meer plaats gemaakt om maandelijks geld te gebruiken voor een etentje, of een extra kledingsstuk voor de kids, of weet ik niet wat. Is het geld niet nodig, dan gaat het gewoon naar de buffer. 

Het boodschappenpotje wordt verhoogd van 375 per maand naar 100 euro per week. Ik red het nog maar net om rond te komen, en wil dat niet meer. Het brood bv. is duurder en heb ik nu veel meer nodig. Ook het vlees of de vis tikt meer aan.

Buiten de (sport)verenigingen van de kinderen om hebben wij geen abonnementen. Ja, het dorpsblaadje van 15 euro per jaar.
Ook zijn de telefoonabonnementen weloverwogen gekozen. 3 x 8 euro per maand, en wij zijn er erg tevreden mee. 
Vanaf 1 januari is het energiecontract omgezet en scheelt in de kosten.
Het tanken beslaat een 130 euro per maand en dat blijft zo staan. (even tussendoor, manlief moest in België zijn afgelopen zaterdag, 1,38 per liter, ongelooflijk he)

Bij de R.abo.bank heb ik de spaarrekening ingedeeld in potjes. Komend jaar worden de potjes royaler gevuld dan nodig is om overal een buffer te hebben.

Maandelijks gaat naar:
Theater                        60 (afgerond op jaarbasis, in begin meer daarna minder)
Kleding                       200
Auto onderhoud            45 (idem)
Andere auto                 250
Schoolkosten               300 (idem) (schoolreis en studiekosten toekomst)
Eigen Risico                  37,50
Hond                            45 (idem)
Kapper                          70
Weekendje weg             25

Spaarpolis voor aflossen 285,30
Sparen kids                   100
Zakgeld kids                   50

Het geld dat maandelijks over is gaat naar de bufferrekening, of naar extra aflossen.

Wij zijn tevreden en houden het zo.
Dus vanaf nu is mijn naam 

 GEWOON VLIJTIG


Vlijtig in het zorgen voor man en kids, vlijtig in het vullen van de potjes, vlijtig in het huishouden, vlijtig in het schrijven van blogs. Gewoon vlijtig in alles.

(Eens kijken of ik de blognaam ook aan kan passen of dat ik dan moet verhuizen.)
 


 

12 opmerkingen:

  1. Mooi hoor, fijn dat het allemaal gewoon kan en alles goed loopt.
    Gewoon Vlijtig is een leuke naamsverandering vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn toch! Doel bereikt, op naar een relaxte, wat royalere toekomst! Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk en een leuke naam hoor, gewoon vlijtig! Lekker naar het theater en uit eten is heerlijk. En ook ik geef meer uit aan boodschappen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke naam passend bij hoe het nu gaat.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk dat het nu allemaal wat losser kan. Geweldig dat jullie alles zo vroeg al op orde hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn voor jullie dat alles zo goed geregeld is! En een leuke naam hoor!
    Met de boodschappen herken ik wel, ik krijg er ook steeds meer moeite mee om uit te komen, en wil het ook iets verhogen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed gevonden die naam! Ik schrik ook elke keer in de winkel van het kassaticket...
    Wat is alles duur geworden!
    liefs en fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met je nieuwe blognaam en fijn dat het financieel nu lekker loopt. Dat is toch een beloning op het jarenlang bezuinigen!
    Geniet er maar heerlijk van hoor!

    Groetjes Janneke Vink

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind zelf dat ik niet zo zuinig leef maar wat electriciteit, gas, water enz. betreft let ik heel goed op. Ook geen impulsaankopen meer, geen abonnementen, nergens op, zo kocht ik wekelijks de Libelle en zei lief neemt toch abonnement maar dat wil ik niet en komt goed uit want de laatste paar weken had ik er geen zin meer in en koop ik t dus niet. Margriet krijg ik van schoonzus. Bellen doe ik ook zonder abonnement en alleen als t belangrijk is en niet zomaar. Nou ja wat is belangrijk he. Met wattsapp geef ik helemaal weinig uit. Boodschappen doen; we eten goed, duur vlees voor lief en vis maar wel goed opletten en geen troep als chips of frisdranken of zo. als je in mijn kar kijkt zie je alleen gezonde dingen eigenlijk.
    kleding koop ik juist veel te weinig en dat is echt niet goed want ik loop er soms, vooral thuis wel heel slonzig bij en man heeft daar zo een hekel aan. Loop ook te lang door met beschadigde schoenen.
    Als ik jouw blog van vandaag lees besef ik dat ik t toch redelijk wel goed doe in ieder geval wel bewust.
    Ik wenst je een heel fijn weekend toe. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vergeet ik helemaal te zeggen; wij willen ons nieuw huis, als we die vinden ook in 10 jaar afbetalen. en nu kom ik vandaag echt niet meer terug. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat je niet meer hoeft te bezuinigen en zaken op orde hebt. Doe je goed!

    BeantwoordenVerwijderen