dinsdag 9 december 2014

De harde cijfers van 2014

Aangezien onze decembermaand nog maar 10 dagen duurt en daar nog maar één keer boodschappen en één keer tanken inzit, kan ik de balans opmaken van de potjes.

Tanken 1.641,38 begroot 1.560
Cadeau's 378,95 begroot 240
Boodschappen 4.825,56 begroot 4.200
Hond 298,70 begroot 600
Schooluitgaven 449,86 begroot 500

Tanken:
Met de duurdere benzineprijzen hebben wij per maand gemiddeld 6,78 teveel getankt. Voor 2015 laten wij het bedrag van 130 euro per maand staan aangezien de prijzen in Duitsland weer gezakt zijn.
Cadeau's:
Ruim over het budget gegaan. 11,58 per maand. Vanaf 2015 gaat dit vallen onze het vrije bedrag dat per maand beschikbaar blijft op de rekening. 
Boodschappen:
52,13 per maand teveel uitgegeven volgens de begroting van 2014. Maar zoals al aangegeven ga ik over naar 100 euro per week. 5.200 in 2015. Als ik dat aanhoud val ik dus binnen de begroting.
Hond:
Ruim binnen het budget. Ik had 50 euro per maand begroot, echter de dierenarts viel reuze mee. 78 euro en omdat ik nu grootverpakkingen koop 3x per jaar is het maandbedrag erg laag. Gemiddeld inclusief dierenarts 25 euro. Exclusief het brood. Elke dag krijgt hij 2 sneden brood.
Schooluitgaven:
Omdat wij niet wisten wat precies de kosten zouden zijn voor aanschaf van de schoolspullen van onze dochter en het bijkopen van spullen voor zoonlief inclusief de excursies begrootte ik 500 euro. Hiermee ben ik erg mooi uitgekomen.
De huizenpot en de diversenpot is allemaal opgegaan aan de kosten die wij afgelopen jaar gemaakt hebben in huis.
Kleding:
De kledingpot heb ik zelfs niet meer bijgehouden. Voor zoonlief alles opnieuw moeten kopen en dochterlief zelfs twee keer. Van kleedgeld is ook hierdoor helemaal niets gekomen. 
Komend jaar wil ik wel het kleedgeld blijven doen, echter het blijft op één rekening staan. Hebben ze iets nodig dan wordt dat daarvan afgehaald. Ook voor mezelf en manlief heb ik een budget ingesteld.

Komend jaar worden deze potjes gevuld met:
Tanken 130 per maand.
Cadeau's niet meer. Wordt van het vrij te besteden bedrag per maand gedaan.
Hond 25 per maand.
Schooluitgaven 325 per maand (vanaf aug 285 per maand) (75 per maand voor schoolreis Engeland tot augustus, 250 voor schoolkosten studie vanaf ongeveer 2018, vanaf augustus 35 schoolgeld)


Zo zie ja maar weer dat sommige kosten meevallen, maar sommigen ook enorm tegenvallen. 
Hebben jullie al de balans opgemaakt van dit jaar?

7 opmerkingen:

  1. Hier geen balans, in zoverre..het is allemaal wel in balans gelukkig maar ik heb geen jaarbegroting ;-)
    Ik heb een vraagje : Geven jullie de hond van die 25 euro dus voer, dierenartskosten, maar reken je daar ook het maandelijkse anti-tekenspul bij en de 3-maandelijkse ontwormingstabletten? Of doen jullie die dingen minder vaak?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De anti tekenband kopen wij in maart samen bij de brokken. 18 euro of zo en blijft zitten tot oktober. De pipetjes ben ik van afgestapt. Veel te duur en een band werkt heel goed. Ontwormen doen wij niet vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh oké, welke band koop je dan? Dan ga ik daar ook eens naar kijken als dat zoveel goedkoper is. Pipetjes zijn inderdaad erg duur!! Ontwormen deed ik eigenlijk eerst ook nooit bij ze, alleen als pup wel. Maar ik las poosje geleden dat dat toch echt wel moest dus toen deed ik het toch maar. Onze honden hadden eigenlijk nooit echt last ergens van dus dan ben ik ook wel dom om het toch te gaan doen. Ontworm je de hond elk jaar 1 keer of nog minder? Wij deden het eerst echt maar eens per 3 jaar ofzo.
      Dan ga ik jouw advies volgen want dat scheelt weer veel geld!

      Verwijderen
    2. Ik heb de Scalibor Protector band Large. (golden retriever) voor honden, 15,95. Ik koop die in maart en gaat om tot en met oktober. Deze is tegen teken en zandvliegjes. Zitten er in jouw omgeving ook vlooien dan zou ik Serestor Halsband voor grote honden advizeren. 29,95.
      Ontwormen Milbermax 6,25 per tablet en 4 voor 22,95. Ik doe dit eerlijk gezegd zelden. Onze hond eet nergens rommel van straten en krijgt geen gekke dingen te eten. Ik koop dit alles bij Brekz online.

      Verwijderen
    3. Dankje, super!
      Dan ga ik de Serestor kopen want inderdaad vlooien hier in de omtrek. Milbermax heb ik hier ook staan inderdaad maar die ga ik nu dan minder vaak gebruiken.

      Verwijderen
  3. Heerlijk om te zien, ook dat het goed gaat met de hond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat goed van je! En keurig bijgehouden zeg :)

    BeantwoordenVerwijderen