Pagina's

donderdag 4 december 2014

Een half jaar geen snoep

Vandaag een half jaar geleden ben ik gestopt met snoepen.
Ik kan wel zeggen dat het vele, vele kilo's drop scheelt. Met de hond wandelen kon niet zonder dropjes in mijn zak. Geregeld kocht ik ook caramels of werd Jamin onveilig gemaakt. Ook de chocolaterie van mijn nicht bezocht ik graag. Voor manlief en kids wel te verstaan, maar ongemerkt at ik toch ook altijd flikken mee. 
In het begin was het moeilijk maar gaandeweg werd het een uitdaging om dit zo lang mogelijk vol te houden. En zie, inmiddels al een half jaar.
En eigenlijk mis ik het niet meer. Daar ben ik overheen.

Wat ik wel nog doe is een speculaasje eten of een wafel, en ook een stuk vlaai sla ik echt niet af. Dochterlief heeft al een paar keer pepernoten gebakken en ook die smaken heerlijk. Het is nu ook weer niet dat ik spartaans moet leven van mijzelf. Maar de snoepmomenten zijn definitief voorbij. In huis kun je nu ook geen snoep meer vinden. Als de kinderen eens wat willen halen ze zichzelf een gemengde zak en nemen die mee naar hun kamer.

Ik heb wel een vervanger gevonden voor het snoepen. En dat is fruit. Elke morgen een appel. Onder het wandelen met de hond mandarijnen en een peer als toetje na de boterhammen. Heb ik 's avonds nog zin in iets, dan een bakje yoghurt.


De dag dat ik stopte met snoepen is de dag dat ik begon om de prednison kilo's en de kilo's van het vele snoepen eraf wilde hebben. Ik heb veel baat gehad bij het noteren van wat ik at. W-eight W-atchers. Ik begon met 69 kilo en sta nu al sinds 24 september op mijn streefgewicht van 60 kilo. Halverwege oktober had ik zoiets van, ik stop met noteren, het gaat toch goed? 
En hoe weet ik niet, maar ongemerkt ging het een beetje mis en ben ik weer aan het noteren geslagen.  Voorlopig houd ik het nog even zo. Gisteren met wegen zat ik zelfs op 59 kilo, maar dat hoeft voor mij niet zo. 60 is goed. Ik moet nog even mijn weg vinden in het stabiel blijven. Eten doe ik meer dan voldoende en hoeft niet meer te worden. Fruit inmiddels ook. Toch mag ik niet meer in gewicht zakken en moet ik uitzoeken hoe ik dat moet doen. 

Maar vandaag is het tijd voor een feestje. 
Een half jaar geen snoep. Dit is niet meer aan mij besteed.


 
 

17 opmerkingen:

  1. Ik doe nu al een jaar of 5 zonder snoep. Ging vanzelf toen ik meer ging wandelen en fietsen, ik had er minder behoefte aan.
    Maar nu ik meer auto rijdt (ivm werk) en de snoeppotten op het werk weer staan ivm Sint enzo, merk ik dat het weer een battle wordt. Dank je voor je blog, dat maakt de strijd net iets makkelijker.
    Want uiteindelijk voel ik me echt lekkerder als ik niet snoep, maar de zaken in de pot smaken toch wel lekker....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat knap van jou zeg. En die zaken in de pot weet je toch niet meer hoe dat smaakt. haha. Gewoon laten staan.

      Verwijderen
  2. Wat goed zeg. Ik eet dan geen gewone suiker maar vind altijd wel wat om het te vervangen . Ik ga toch maar eens proberen, nou ja, morgen of nee 1 januari....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed zeg!! Dat red ik nog geen 2 dagen momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd. Kanp hoor. Met 59 kilo mag je van mij wel snoepen. Met 59 kilo zou mijn BMI veel te laag zijn. Iets van 18 of zo.

    Ondanks de moermantherapie, is mijn BMI nu 28 en dat is veel te hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook niet een kwestie van mogen. Natuurlijk wel in het begin. Nu is het gewoon een kwestie van niet meer willen. Ik ben 1.68 en mijn bmi is 20,9.

      Verwijderen
  5. Goed hoor ,maar met zo,n gewicht hoef je toch niet af te vallen,ik wou dat ik 69 kilo woog.succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed dat je die slechte gewoonte hebt kunnen stoppen. Weet niet hoe lang je bent, dus of je gewicht ok is, kan ik zo niets van zeggen. Voor een kabouter zou t veel zijn, maar ben je 1.90 m dan is het weer weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat knap van je om dit al een half jaar vol te houden. het zou mij niet lukken.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klopt, hoe minder suiker ik eet, hoe minder zin ik er in heb. Maar nu met al die chocolade en gevuld speculaas enzo, mislukt eea even bij mij. In januari is het weer streng zijn voor mezelf. Nu heb ik er even geen zin in ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed zeg! Ik snoep ook niet heel veel, maar af en toe een reepje chocola... ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw wat knap!

    Ik ben wat dat betreft onverbeterlijk.. Niet qua snoep hoor, daar kan ik best zonder.
    Maar... cola... chips.. kaasje... nootje... chocolade.... Hmmmmmmmm!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gefeliciteerd! Wat een zelfbeheersing heb je! Ik snoep ook niet veel, maar kan het ook niet de deur uit doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je zou ook.nog nootjes kunnen overwegen als gezond alternatief voor snoep. Meer calorieen (handig voor als je.iets in gewicht wilt bijkomen) maar wel gezond. En je kan het afwisselen met fruit
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat goed zeg! Ik mag wel eens een voorbeeld aan je nemen...

    BeantwoordenVerwijderen