Pagina's

donderdag 8 januari 2015

Boodschappengeld en weekmenu's

De hectische weken qua eten zijn gelukkig voorbij. De kinderen weer naar school en het gewone leven is begonnen. Deze week hadden wij weer gewone pot.
Dit was ons overzicht.

Vrijdag: Witlof met spekjes en gehaktballen met kastanjechampignons
Zaterdag:  Chili con carne
Zondag:  Manlief was weg, wij heb de chili opgemaakt
Maandag: Zuurkoolstamppot met speklappen
Dinsdag: Boerenkoolstamppot met gehaktstaaf
Woensdag: Kliekjesdag: overschotel van witte kool, zuurkool, boerenkool
Vandaag Donderdag: Friet met snack

Voor komende week staat op de planning 

Vrijdag: Bloemkool, aardappelen met rundervinken
Zaterdag: Lasagne
Zondag: Nasi met saté en kroepoek
Maandag: Boerenkool met worst
Dinsdag: Chinese tomatensoep met stokbrood. Manlief is jarig dus weet nog niet hoe de dag verloopt.
Woensdag: Kipfilet met gebakken aardappelen en boontjes
Donderdag: Zalm met knoflookspaghetti en spinazie

Voor de boodschappen heb ik afgelopen week 92,73 uitgegeven inclusief koopzegels. Perfect binnen het budget. Nog 7,27 over.
Komende week heb ik een stuk minder nodig dan de afgelopen weken. Buiten het feit dat de kerst en oud/nieuw duurder zijn qua boodschappen, had ik mijn zus i.p.v. bloemen of een bedankje, een kerstpakket gemaakt van boodschappen. Ik had bijna alles uit mijn voorraadkast gepakt en dit de afgelopen weken weer aangevuld.
Het geld dat overblijft van de boodschappen stop ik in de kleingeldpot die in de keuken staat. Er is altijd wel een bestemming hiervoor. Bijdrage aan de bios, een broodje op school of een collecte.

Het overzicht van het boodschappengeld was:
Week 1: 19-12 / 26-12 158,42
Week 2: 26-12 / 02-01 108,18
Week 3: 02-01 / 09-01  92,73

Meedoen met de hamsterweken heb ik vorig jaar ook al niet meer gedaan. Alleen dat wat wij echt gebruiken sla ik in. Opvallend is wel dat de kant en klaar zakken met sauzen en gerechten in de aanbieding zijn. Zuurkool en Boerenkool ook, dus dat eten wij even vaker deze twee weken.

De kinderen nemen nu in een dopper hun drinken mee naar school i.p.v. een flesje. Buiten het feit dat je het milieu spaart, spaar je in de hamsterweken ook geld. 1 + 1 gratis voor pakken sap scheelt mij nu 15 cent per kind per dag. Geen gigantisch verschil maar wel 10 plastic flesjes per week.
Daarnaast bevatten deze pakken geen suiker. Ook een fijn verschil.

Hoe gaat het met jullie in het nieuwe jaar? Al gewend en het ritme weer te pakken?

 





9 opmerkingen:

  1. Handig, zo een zus die het begrijpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekkere weekmenu's! Hoe maak je knoflookspaghetti? Zou je daar een recept van willen plaatsen want lijkt me wel erg lekker?!
    Wij kopen ook alleen wat we echt gebruiken in die hamsterweken. Geen spullen die we normaal ook nooit kopen.
    Misschien qua geld geen groot verschil maar 10 flesjes p.w. minder is wel erg fijn..en zonder suiker ook ja.

    Hier is het ritme er wel weer ja, dat gaat best snel weer, zeker als je met 2 personen bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop verse spinazie. 300 gram. Dat kook ik af en leg het uitgelekt in een ovenschaal. Dan haal ik uit de diepvries 4 stukken zalm. Daaroverheen giet ik een mengsel van slagroom gebonden met een bindmiddel uit Duitsland. Dit is om de room te laten stijven. Misschien is dat hier ook verkrijgbaar of gewoon met maizena. Geen idee of dat ook werkt. Ik doe het al jaren met dat spul uit Duitsland. Het gaat de hetelucht oven in. 175 graden
      Dan maak ik een mengsel van verse knoflook met olie (aglio e peperoncino) uit Italië. jaja. Internationaal recept. De olie is inmiddels ook wel hier verkrijgbaar. Xenos of zo. Je kunt ook knoflookolie pakken en dan verse fijngemaakte pepers erbij of gedroogde kruiden.
      Als de spaghetti kookt, gaat deze in het vergiet en dan terug in een schaal. Daardoorheen de olie met knoflook mengen. Je kunt het afmaken met gemalen parmazaanse kaas.
      Ook kun je de spaghetti op een bord doen. Daaroverheen de spinazie met zalm. De saus die erbij zit is heerlijk om door de spaghetti te mengen.
      Heerlijk.
      Op het bord doe ik

      Verwijderen
    2. Dankje, klinkt echt goed dit recept! Normaal hou ik niet van zalm maar door een schotel vind ik het wel lekker.

      Verwijderen
  3. Goede zet, die dopper. Denk jij op zo'n moment soms ook niet: "Dat had ik eerder moeten doen!"
    10 flesjes per week maal 40 schoolweken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker denk ik dat vaker. Maar het probleem is altijd de lekkages van die dingen. Nog nooit hebben wij een flesje gehad dat uiteindelijk niet gaat lekken. Alle hoop gericht op de dopper. Maar voor de zekerheid gaat er wel een zakje omheen.

      Verwijderen
  4. Een beetje terug in het ritme, maar nog niet helemaal..... Zal volgende week wel weer komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier keert het ritme langzaam maar zeker weer terug. En ik vind dat heerlijk. Ik heb nog wel een kind ziek thuis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ritme??? Wat is dat ook alweer??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen