dinsdag 24 februari 2015

Mijn spaarpotjes

En ja, om maar meteen met de deur in huis te vallen. Dat zijn er een heleboel. Ik hou nu eenmaal van structuur.
Alle kleine heb ik bij de R-ab-o-bank op één rekening en gesplitst via extra inzicht in spaarpotten.

Dit zijn:
Theater: deze vul ik jaarlijks tot 750 euro
Kleding: hierop gaat maandelijks 200 euro. En wordt wisselend eraf gehaald.
Auto onderhoud: deze vul ik jaarlijks tot 500 euro.
School: hierop wordt maandelijks 245 euro gestort en vanaf augustus 215 euro.
Eigen risico: maandelijks een bedrag van 37,50 euro.
Hond: maandelijks een bedrag van 25 euro. Dit bedrag wordt gevuld tot 100 euro.
Kapper: maandelijks een bedrag van 75 euro tot aan 200 euro. Er wordt echter elke maand wel geld vanaf gehaald.

Het theater abonnement wordt in juli betaald. Daarna gaat het over in maandelijkse termijnen van 62,50 euro.

Het onderhoud van de auto is rond augustus. Daarna wordt het bedrag 35 euro per maand. 420 per jaar.

De schoolkosten is een gecombineerd bedrag. 170 euro studie later, 75 euro Engeland en schoolgeld. Voorlopig blijft het bedrag hier staan. Indien de 170 euro per maand uitgegroeid is tot een flink bedrag zal ik het overzetten naar een rekening met hogere rente. Ik ben pas dit jaar begonnen met het maandelijks opzijzetten van de 170 euro. Jaarlijks is dit het collegegeld van 2000 euro. Over 3 jaar begin ik ook met dochterlief en zal het bedrag verdubbeld worden. Gaat het collegegeld stijgen, dan stijgt ook het maandelijkse bedrag. Eigenlijk lig ik dan 6000 euro vóór op het te betalen studiegeld. Dat vind ik genoeg.

Meestal zijn mijn spuiten op in maart en moet ik nieuwe halen. Dat betekent dat ik de 375 euro eigen risico bij elkaar moet hebben. Meestal is de afrekening pas in de zomer. 
 
Dan heb ik voor de kids allebei een spaarrekening waar 50 euro elk op gestort wordt. Hier wordt echter ook een fiets van betaald, of een laptop of telefoon. Zodra er echter steeds 1000 euro opstaat wordt het vastgezet bij M-oney-y-ou. Inmiddels hebben wij meerdere deposito's lopen.
Ook hebben beide kids een zilvervlootrekening. Jaarlijks 600 euro.
Zoonlief heeft nog een eigen spaarrekening van zijn bijverdienste.

Auto: maandelijks 250 euro om over 2 jaar een andere auto te kunnen kopen. Er staan inmiddels 3 termijnen op de rekening. Dit staat ook bij MY.

Dan sparen wij met 4 andere vrienden voor een weekendje weg. Inmiddels staat er een 700 euro op. 25 euro per maand per koppel. Volgend jaar zullen wij ergens naartoe gaan.

Spaarpolis: In het verre verleden hebben wij twee spaarpolissen afgesloten om de toen bestaande aflossingsvrije hypotheek mee te kunnen aflossen over 15 jaar. Hier zit ook een levensverzekering in. Achteraf stom. Al het geld staat vast. Afgelopen jaar heb ik getracht dit open te breken om de vermogensheffing, echter wij moesten toen ongeveer 3000 euro boete betalen. Wij laten het zo maar groeien. Maandelijks totaal 285,30 euro.

Dan hebben wij natuurlijk een spaarpot: buffer genaamd. Afgelopen jaren hebben wij veel in ons huis gestoken qua onderhoud en vernieuwen. Dit is allemaal klaar op een enkel kastje na. Het is erg wisselend wat hier maandelijks opgaat. Soms 300, maar ook wel eens 3000 euro. Afhankelijk van hoeveel er die maand binnenkomt.
 
Als laatste is er ook de spaarpot van de spaar optimaal hypotheek die bijna 15 jaar loopt.

Het bedrag dat maandelijks overblijft en het vakantiegeld, de bonus van manlief, de belastingteruggave en alle overige inkomsten zoals kinderbijslag,  gaat naar de buffer, de aflossing of naar een aankoop die op de wensenlijst staat.
Ik weet het, het is erg veel geld dat wij overhouden. Toch is het ook een schouderklop voor onszelf. Door al jaren consequent te leven en bewust geld uit te geven sparen wij erg veel.
Natuurlijk, ook dat weet ik, geef ik veel geld uit aan kleding in verhouding tot anderen. Echter omdat er een pot is heb ik er geen pijn van. 
Sommige mensen zouden hier helemaal gek van weglopen, maar mij en daarom ook mijn man geeft het erg veel rust.
Ik weet gewoon dat alles ingedekt is. 
Hoe is het bij jullie?
 



 

7 opmerkingen:

  1. Wow! Wat sparen jullie ontzettend veel zeg. Wij sparen een vast bedrag per maand maar hebben nog geen potjes. Ik ga er ook eens samen met mijn vriend voor zitten om meer in potjes te gaan denken. In principe hebben we er nu nog weinig omdat we geen koophuis hebben en geen auto nodig hebben. Leuk om zo op verschillende blogs inspiratie op te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk met één rekening genaamd JB (jaarbetaling) alle bedragen voor dat jaar tel ik bij elkaar en deel ik door 12 en stort elke maand 1/12 deel.Daarnaast de vaste lastenrekening en de spaarrekening.
















    BeantwoordenVerwijderen
  3. wauw he dat is echt veel sparen,nee dat kunnen wij niet doen met 8 kinderen,succes,je bent goed bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ook allemaal spaardoelen op onze rekening. Voor eigen risico zorg, voor tandarts, buffer, belastingdienst, onderhoud scooter/fiets, dierenarts, voor huis/tuin, voor kleding, voor verzekeringen die jaarlijks betaald moeten, voor de IDkaarten. Er gaat alleen veel minder heen in totaal dan bij jullie het geval is. B.v. kleding gaat bij ons 20 euro per maand heen. Maar goed, alle beetjes helpen nietwaar? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat je overzicht hebt is veel belangrijker hoge bedragen en dat je dat de bedragen bij jouw inkomen passen is nog veel belangrijker dan de bedragen zelf.
      Knap dus!

      Verwijderen
  5. Wat doe je dat goed, gestructureerd en overzichtelijk!!!
    Ik heb 6 moneyourekeningen en 1 aparte bufferrekening :) waar automatisch maandelijks gespaard wordt, lekker makkelijk :) Verder nog een spaarrekening waar ik een beetje mee rommel, daar gaat de winst van verkoop e.d. naar toe en dat sluis ik uiteindelijk weer door naar de vakantie-rekening. Wel fijn dat onze zoon afgestudeerd is, wat een geld is dat he?!?!?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een levensverzekering is niet per definitie verkeerd . Kies waarvoor je het doet. het aflossen van de hypotheek is best aardig als je nabestaanden daarna geen sores hebben dat is best verstandig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen