Pagina's

donderdag 26 februari 2015

Wij gaan toch extra aflossen

Gisteravond hebben manlief en ik alle papieren bij elkaar gezocht om in het weekend de belasting in te kunnen vullen. 
Daardoor raak je vanzelf met elkaar in gesprek door alle cijfertjes die voorbij vliegen.
En helemaal aangestoken door het aflosvirus dat er dit jaar over de blogs waait, kriebelt het bij mij en bracht ik het bij manlief ter sprake.
Dit jaar wilden wij overslaan om eens een flinke pot te kunnen sparen, maar de reis die wij volgend jaar wilden maken, is dusdanig duur dat wij ervan af zien. Misschien dat wij in de toekomst het nog eens gaan overwegen, geen idee. Wel kiezen wij voor een mooie vakantie, maar dan in normale bedragen. Misschien Kreta, maar dan moet manlief over zijn vliegangst stappen. Dat is hier in huize vlijtig altijd een heikel thema. De zomervakantie moet altijd met de auto te doen zijn.

In ieder geval betekent dit dat wij dus geen enorm bedrag hoeven te reserveren voor 2016. En dat betekent dat wij toch dit jaar gaan aflossen.
Het feest dat wij eind augustus gaan houden betalen wij van de spaarrekening. Ik word 50, manlief is 25 jaar in dienst en wij zijn 20 jaar getrouwd, en dat alles in één weekend.

Wij hebben in gedachte om de belastingteruggave in juli te storten en dit aan te vullen tot 5.000 euro. Het allerliefste tot 6.000 euro omdat dit de 20% aflossing is die wij mogen storten. 
Nog enkele maanden geduld hebben. Er staan ons nog wat inkomsten te wachten: vakantiegeld, belastingteruggave en de gratificatie van manlief ivm zijn jubileum. Dus eigenlijk moet het goed komen.



 

9 opmerkingen:

  1. Welke reis wilden jullie volgend jaar gaan maken? Wij sparen dit jaar voor een huis en volgend jaar weer een lange reis. Ik ben van mening dat je reizen wel gewoon moet doen wanneer je dit heel graag wilt. Je leeft maar één keer toch :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dit betreft een cruise Middellandse Zee en natuurlijk moet je gewoon kunnen blijven reizen, maar het kan ook op een andere manier. Het is gewoonweg veel en veel te duur.

      Verwijderen
  2. Wat een goed plan. Toch op vakantie, maar ook een aflossing op de hypotheek. Het beste van 2 werelden lijkt mij. Volgens mij moet het wel lukken om aan jullie streefbedrag te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als 6.000 de 20% is die jullie mogen aflossen, zou het wel eens zinvol kunnen zijn om de hele hypotheek te WILLEN aflossen. Bij een afgeloste hypotheek heb je geen maandelijkse kosten aan het huis, en bij de belasting vervalt de post "huurwaardeforfait" waardoor je minder belasting betaald. En-en winst dus.Dat maakt sparen voor een vakantie het jaar erop dan weer makkelijker (maar ik vind dat ook een moeilijk dilemma)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is 20% voor dat deel van de hypotheek. Onze hypotheek bestaat uit meerdere onderdelen.

      Verwijderen
  4. Hartstikke fijn dat je weer een aflossing gaat doen!
    Ben ook wel benieuwd welke reis je wilde gaan maken, mijn ervaring is dat je van het geld wat je kwijt bent aan bv 3 weken Kreta niet perse minder hoeft te zijn als bv 3 weken Bali, ik noem maar even wat.... Azie is gewoon hartstikke goedkoop qua slapen en eten enzo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooo ;D Dit soort berichten zijn zó slecht voor mijn aflosdrang ;) Maar echt super dat jullie zo gaan aflossen :)

    En voor die vliegangst, heb je daar geen speciale cursussen voor? Of misschien ruzie met hem maken, net als in die film French kiss, hihi.... Een van mijn favoriete scenes <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oelalaaaaaa, wauw wat een heerlijke droom, een cruise!! Ja, dat gaat idd in de papieren lopen! Maar nu mag je er nog van dromen, de voorpret is ook hartstikke leuk want ooit ga je die cruise vast maken!!! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je zoveel over hebt dat je kunt aflossen! Dat lijkt me een prettig gevoel.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen