woensdag 8 april 2015

Nieuwe stofzuiger, en een gesprek met zoonlief

Vandaag had manlief een vrije dag om mij te helpen met alle dingen in het huishouden waar ik, of niet bij kan, of lichamelijk te zwaar is. 
Gisteren had ik met de hogedruk spuit de oprit al schoon gemaakt.
Vanmorgen hebben wij samen nieuwe zand ingeveegd. Daarna zijn we elke kamer doorgegaan en hebben overal van alles gedaan.
Alle lampen zijn gepoetst, de vloeren gedweild, op de badkamer de tegels boven het bad en wc gedaan, de saunaruimte is helemaal schoon, de sauna, stoomcabine en wc zijn om door een ringetje te halen, de bijkeuken schoon. De onderkant van ons bed (een boxspring) is helemaal schoongemaakt.  Op zolder bij dochterlief is de zolderraam gewassen en alle balken en lampen gepoetst.
Het huis kan er weer tegen. Al het overige kan ik heerlijk zelf doen. Deze week hoop ik ook nog de resterende buitenramen te doen. 

Vanmiddag zijn wij een nieuwe stofzuiger gaan kopen. Onze oude liet vorige maand al horen dat het niet lang meer zou duren dat hij het zou begeven. Gisteren kwam er een heel hoog geluid uit en vandaag begon hij te ruiken naar brandlucht. Wij hebben gekozen voor een dy-son. Geen zakken meer omdat de kosten in de loop der jaren ook behoorlijk oplopen. Strakjes heeft manlief hem even geprobeerd en hij doet het super.
Omdat wij een hele lange dag hadden vandaag van allerlei activiteiten hebben wij bij de Chinees een afhaalmaaltijd gehaald die ook goed is voor morgen. Mijn weekmenu klopt dus deze week niet, maar al het houdbare schuif ik gewoon door naar komende week. 

Ook hebben vanavond met zoonlief een goed gesprek gehad over zijn houding, instelling, zijn leren en al het negatieve dat hij uitstraalt. 
Van te voren heb ik gezegd dat ik de woorden weet ik niet, niet wil horen. Hij moest verwoorden wat hij dacht of voelde zonder 'weet ik niet' te zeggen.
In het begin was het voor hem erg moeilijk en was hij erg dwars. Maar gaandeweg het gesprek ging het eigenlijk steeds beter.
Wij hebben afgesproken om de laatste drie maanden school hem volledig te begeleiden in huiswerk, het samen leren voor een proefwerk, maar ook het voorbereiden op de laatste proefwerkweek die 25% meetelt. 
Er zit nog een hele kleine kans in dat hij het haalt. Morgen heeft hij een so voor Duits, en dat heeft hij via een leerprogramma wrts geleerd. Hij heeft een 10 gehaald in dat programma. Om 6.45 uur staat hij op om de woordjes nog eens door te nemen. Hij heeft gewoonweg hoge cijfers nodig om het te halen, maar hij wil ervoor gaan.
Ook hebben wij met hem gesproken over zijn beroepskeuze. Toch erg jammer dat ze op zo'n jonge leeftijd al moeten kiezen voor hun toekomst. Manlief heeft hem op zijn positieve punten gewezen en dat deed hem erg goed.
Hij ziet er goed uit, is sociaal, kan met mensen goed overweg, spreekt graag, is goed in talen, werkt in een cafetaria waar hij met vele mensen leert omgaan. 
Lijkt het je wat om de toeristische wereld in te gaan? Samen hebben wij helemaal uitgezocht of hem dat wat leek. Nou, hij was super enthousiast en had er wel oren naar. Voor het eerst sinds hele lange tijd hadden wij een positieve zoon bij ons. 
Het eerste jaar moet hij intern, maar ook dat beviel hem. Het is in Maastricht, en dat is maar een 50 km van ons vandaan. 
Goed, of het dat gaat worden zullen wij wel zien, maar vooralsnog heeft hij zijn zinnen gezet op de hotel management school. Als het dat wordt zullen wij vooral het eerste jaar diep in de buidel moeten tasten omdat hij intern moet, maar alleen al de enthousiaste ogen van zoonlief weer te zien is voor ons alles waard.
Hij heeft er echt dit jaar met de pet naar gegooid. Vooral naar mij was hij altijd boos en ruzie aan het zoeken. Op school is het vele onvoldoendes. Weliswaar vijven, maar er is veel in te halen. Misschien lukt het ook wel niet, maar ik hoop echt dat wij vanavond het negatieve doorbroken hebben.

Op naar 3 maanden vol goede moed.


 

12 opmerkingen:

  1. Fijn dat man je hielp en je huis weer helemaal schoon is!!

    En het klinkt goed zoals jullie met zoon gesproken hebben,mooi dat hij weer enthousiast is nu. Hopelijk lukt het om dat vast te houden doordat jullie hem nu ook helpen met alles om eventueel nog goede cijfers te halen om over te gaan.
    Succes voor hem en voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar dan is die stofzuiger nog veel te duur, zeker tegenover een Numatic stofzak kost een euro per stuk maar zo zuig je vele maanden met een stofzak.

    Dyson wordt op den duur een stofblazer :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Flinke stappen gezet dus! Fijn dat je ook een goed gesprek met je zoon hebt gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb mijn net-zo-zoon op huiswerkbegeleiding gedaan (hij was vorig jaar blijven zitten, maar ging dit jaar weer op dezelfde toer). Dit kost een hoop, maar scheelt een heleboel spanning bij mij en tussen ons. Een vreemde kan toch meer zeggen dan mama.
    Maar het blijft spannend. Hoop dat het gesprek geholpen heeft bij jullie. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zit mijn zoon sinds 4 maanden op. Vanaf komende week gaat hij een dag minder omdat ik deze vaak moest afzeggen door de lessen. Dat helpt zeker.

      Verwijderen
  5. Wat vervelend om te lezen dat het nog niet zo goed gaat met zoon. Ik had uit vorige berichtjes juist begrepen dat er een stijgende lijn in zat. Laten we hopen dat dit gesprek hem heeft laten inzien dat hij het toch zelf moet doen. En inderdaad vijven zijn met een goede inzet nog wel op te halen. Ik herken het zelf niet bij die van ons dus heb helaas geen advies wat te doen. Maar er komt een moment dat je hem moet los laten en zijn eigen keuzes moet laten maken maar OOO wat is dat moeilijk. Of zo als onze oudste zegt "mam het kump allemoal good" als ik me weer eens zorgen maak over zijn examen in combinatie met dyslexie.
    Wat heerlijk dat je het huis zo aan de kant hebt ik moet hier hoog nodig gaan beginnen.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dachten wij ook totdat ik samen met hem economie ging doen. Wij kwamen erachter dat hij niet veel tot heel weinig geleerd had.

      Verwijderen
  6. Het gesprek met jouw zoon vind ik enorm ontroerend. Ik kan me inbeelden dat hem deugd deed dat iemand hem eens wees op zijn positieve kanten.
    Studiekeuze zijn niet eenvoudig en al zeker niet wanneer je volop zoekt naar jezelf.
    Genoten van jouw verhaal.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie begeleiden hem heel goed. Als je als puber niet weet wat je met je toekomst moet is dat heel lastig. Ik herken dat van mijzelf vroeger. Helaas hebben mijn ouders mij niet kunnen stimuleren er iets van te maken qua school. Ik heb later alsnog mazzel gehad met een goede baan vinden met doorgroeimogelijkheden.
    Hoop dat je zoon enthousiast blijft en zijn cijfers op kan halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Petje af dat jullie het gesprek zo hebben gevoerd dat hij enthousiast kon worden en kon voelen wat hij wil. Echt super. En het klinkt leuk die opleiding. Heerlijk toch als je kind iets vind waar hij helemaal voor wil gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed van jullie dat jullie zo met hem in gesprek zijn gegaan. En fijn dat het ook lukte. Ik duim voor je zoon dat hij een hoog cijfer haalt voor dat so.

    En ik ben het met je eens dat ze al erg jong moeten kiezen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    BeantwoordenVerwijderen