maandag 22 juni 2015

De financiële consequenties van de schoolkeuze

Al even geen blogje gemaakt, maar dat heeft ook weer een reden. Buiten het feit dat we het privé druk hebben, veel te doen met de muziek, een paar etentjes, bbq en ga zo maar door, zijn wij met zoonlief naar de open dag geweest van t-i-o in Eindhoven. 
Wat zagen wij onze zoon opbloeien. Een school die ons allemaal beviel. Wat is het daar goed geregeld. Ook de praktijklokalen waren helemaal ingericht in bv. een incheckbalie van een hotel, of stoelen van een vliegtuig al naar gelang je opleiding. Ook de studieruimtes spraken zoonlief erg aan. Veel persoonlijke aandacht, kleine klassen. Leraren uit de praktijk.
Ja, liever vandaag dan morgen wil hij er naartoe en bij overgang naar havo 4 zou dit ook kunnen. Maar zijn besluit staat vast. Hij gaat zijn mavo diploma halen en dan doorstromen.
En wat zijn wij daar blij om. Niet om het diploma, maar wel voor ons een voorbereiding van de kosten die komen.
Het kost heel veel geld deze opleiding. Ik heb ook echt een paar middagen zitten rekenen hoe we alles bekostigen.
Natuurlijk ga je sparen als je kids kleiner zijn voor de schoolkosten, dat hebben wij ook gedaan. En als er kosten gemaakt moesten worden, zoals een laptop of een nieuwe fiets werd dat daarvan betaald. In je achterhoofd rekening houdend dat de jaarlijkse kosten een 3.000 euro bedragen.
Maar als de schoolkosten zo hoog zijn dan deze opleiding moet je toch 3 keer slikken. Ook moeten wij tot 1-1-2017 alle reiskosten zelf betalen. Maandelijks de trein is nu 300 euro. De buskosten weet ik nog niet. 

Daarnaast hebben wij pas 10.000 euro afgelost en hebben wij een cruise geboekt. Hadden we maar.................... echter niets is terug te draaien en vooral de vakantie willen wij ook niet. De aanbetaling is gedaan.
Hoe nu al dat geld bij elkaar krijgen?
Nou, wij hebben gerekend en geteld en tot de volgende beslissingen gekomen.
Alle potjes worden weggedaan en verzameld tot één pot, de studiekosten.
Vanaf oktober gaan wij hierin bijsparen. Het huidige saldo is dan al een start, net over de 3.000 euro. Eerder kunnen wij niet beginnen met sparen door de aanstaande zomervakantie, feest omdat ik 50 word en manlief 25 jaar in dienst.
Verder wordt er gespaard/uitgegeven voor:
Het zakgeld van de kids en het maandelijkse sparen naar hun rekeningen. 150 euro. Evenals het sparen om de hypotheek af te lossen. Dit is al jaren een bedrag van 285,30 per maand in de vorm van een spaardepot.
Een weekendje weg sparen met vrienden 25 euro per maand.
De maandelijkse diverse uitgaven 250 per maand. 
Na aftrek van de vaste lasten, hypotheek, boodschappen, benzine blijft er genoeg over om de kosten die in augustus 2016 betaald moeten worden, te voldoen. Een kleine pot blijft over voor de autokosten, kleding, kapper en onverwachte zaken. 
Daarnaast ontvangen wij jaarlijks een schenking van manlief zijn vader. 
Deze wordt ook gebruikt voor de studie, evenals de jubileumbonus van manlief. Ook laat manlief elk jaar veel uren uitbetalen die hij opbouwt door zijn consignatiedienst. Hij is in de gelukkige omstandigheid dat hij veel verlof heeft. Zijn atv krijgt hij ook in verlof. Dus die extra uren worden zoals elk jaar uitbetaald.
 
We gaan het redden.
Het vakantiegeld, de winstuitkering, mijn vakantiegeld en een resultaat afhankelijke beloning van manlief worden gebruikt voor de cruise. Het hotel, de vlucht en nog verblijfskosten moeten nog daarvan betaald worden.

Het schooljaar daarna wordt zoonlief 18 en dan ontvangt hij maandelijks een toelage van momenteel 81 euro. Echter dan komt er ook een ziektekosten-verzekering bij. 
Maar dan is er geen dure vakantie meer in het vooruitzicht, en kunnen wij meer rekening houden met de schoolkosten. 
Dit alles tellende heb ik nog steeds een mooie buffer staan waar ik niet aan hoef te komen. Dus indien wij het volgend jaar augustus niet gehaald hebben door onverwachte zaken, heb ik die nog achter de hand. Maar hopen dat onze auto nog diverse jaren meegaat.

Ik weet het, natuurlijk is dit alles niet nodig als zoonlief naar een andere school zou gaan, maar dat is onze keuze. Het kan, dus hij mag het.
Wij hebben het er graag voor over om deze jaren niet meer extra af te lossen en (na de cruise) nog maar kleine vakanties te hebben. 
In principe blijft nu een bedrag van nog geen 40.000 euro openstaan in de hypotheek die niet afgedekt zijn. Deze krijgen wij best nog een keer afgelost. 
Als alle jaren verlopen zoals nu gepland staan, volgt dochterlief zoonlief precies op met de studiekosten.
Zover kijken wij nog maar niet vooruit. Eerst maar eens zijn mavo diploma halen en sparen voor het eerste jaar. Ruim 3.000 euro staan er nu op. En na oktober gaan we hiermee verder.
 
Wat ik wel weet is dat wij dus, als ik alles overzie veel meer hadden kunnen aflossen dan wat wij nu deden. Ach, we zien wel wat er nog allemaal op ons pad komt.
Voor nu hebben wij duidelijkheid en dat geeft rust.
 
 

21 opmerkingen:

  1. Wat goed dat jullie nu inzicht hebben in wat de kosten gaan worden!

    Ik heb zelf op het Luzac College gezeten, een particuliere school, net als TIO. Mijn ouders hadden hier ook meteen een super goed gevoel bij en ikzelf ook. Zelf ben ik ook bij TIO geweest, in Eindhoven, maar uiteindelijk heb ik voor een andere hotelschool gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is natuurlijk even flink schuiven in potjes en plannen, maar het is toch geweldig hoe jullie kunnen bijdragen! Wees trots op jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bedoel je met de maandelijkse toelage van 81 euro als hij 18 wordt? En dat hij weet wat hij wil is goud waard:) Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjeetje, wat een geld voor een opleiding. Maar wat fijn dat jullie de financiële mogelijkheden hebben om dit voor hem te kunnen betalen en, zeker zo belangrijk, dat jullie bereid zijn om dit voor hem te bekostigen. Want dat is ook niet altijd het geval, ook al hebben ouders het geld om de kinderen te ondersteunen. Geweldige ouders heeft jullie zoon. Jullie kunnen trots zijn op je zoon en omgekeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het superlief dat jullie zo schuiven en jullie best doen voor jullie zoon, hij heeft in ieder geval hele lieve ouders! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bedragen, goed bezig. Jullie zoon zal er zijn leven van profiteren. Respect :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn jullie superlieve ouders! De tranen rolden over mijn wangen toen ik je blog las. Ontroerd door het feit dat je zoveel voor je kinderen over hebt en het niet alleen roept, maar ook echt doet. Dat je je eigen dromen en wensen zoals een nieuwe auto in de koelkast zet om je zoon niet te belasten met een studieschuld, wow! Belachelijk trouwens he die reiskosten voor die kinderen onder de 18 jaar? Pffff.... Dat is al een rib uit je lijf... Geweldig dat jullie dit doen als ouders enne dan heb je ook nog tienduizend euro op je hypotheek afgelost. Ik hoop dat jullie de kosten van de cruise snel 'vergeten' en samen heeeeeeel erg gaan genieten van deze mooie reis, zodat je nog lang kunt nagenieten van de prachtig mooie herinneringen. Want echt, met jullie instelling komt het financieel ook de komende jaren helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je lieve woorden. Ik hoop dat het echt een mooie reis wordt. Dit zal voor ons ook voorlopig de laatste grote reis worden. We proberen echt om alle kosten te dragen en hopen dat zoonlief en straks dochterlief zien waarom we dit gedaan hebben. Met dochterlief kunnen we altijd nog tussendoor op vakantie gaan als zoonlief ergens op stage is. We zien wel hoe het lopen gaat maar dochterlief vergeten we zeker niet.

      Verwijderen
  8. Ik heb een studerend kind op de universiteit en de basisbeurs verdwijnt per 1 september as. Zowel voor bachelor als voor master studenten. Ik weet niet hoe dat zit bij de particuliere opleiding van jullie zoon, maar misschien wel iets om nog eens goed uit te zoeken en mee te nemen bij jullie berekeningen. Zou me goed laten voorlichten door een deskundig iemand op dit gebied om te kijken wat de voordeligste opties zijn voor jullie om zijn studie bij een particulier instituut te financieren, hier gelden misschien weer heel andere regels voor als bij de overheid gesubsidieerde opleidingen. Jullie zoon krijgt wel straks een toelage voor zijn ziektekostenverzekering al hij 18 jaar wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is onze bedoeling om deze opleiding niet te financieren maar zelf te betalen. Evengoed bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  9. Ik vind het heel knap wat jullie doen. Het geluk en de toekomst van jullie kind(eren) is jullie prioriteit en ik kan alleen maar toejuichen dat jullie hem die kansen bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,
    Ik heb je verzoek geaccepteerd, hoor...leuk!!
    Ik zie dat je ook een blog hebt maar dan over hele andere dingen.
    Zelfde bouwjaar en we wonen niet zo ver van elkaar vandaan....
    Ik ga jouw volgen.....

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat fijn dat jullie het zo kunnen doen voor de kinderen. Ook wij hopen het op deze manier te doen maar de tijd zal uitwijzen of dit gaat lukken. Onze oudste gaat dit jaar naar het vervolg dus bij ons gaat het dit jaar beginnen.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat fantastisch dat jullie zo'n goede school hebben gevonden. Ik herken dit. Onze zoon kwam helemaal tot leven bij de opleiding tot Game Developer in Ede. Zo had ik hem nog nooit gezien. Dan neem je de reiskosten voor lief, zelfs al was een school dichterbij dus veel goedkoper.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het geweldig dat jullie manier van met geld omgaan dit nu mogelijk maakt. Jullie hadden ook jarenlang kunnen kiezen voor dure vakanties en helemaal naar het inkomen leven. In plaats daarvan hebben jullie altijd heel zorgvuldig keuzes gemaakt en daar pluk je nu de vruchten van. Eerst genieten van een welverdiende cruise met zijn allen en dan een tijd wat minder uitbundig maar je kinderen kunnen laten studeren. Helemaal geweldig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ga wat kritiek geven waar je natuurlijk niets mee hoeft te doen.
    Wat veel geld voor deze school. Weten jullie zeker dat er geen vergelijkbare opleiding is bij jullie in de buurt? Het zou jammer zijn als het zo duur is en later blijkt dat er hele dure leerkrachten en managers van betaald moesten worden. Ook zou het jammer zijn als later blijkt dat de opleiding niet meer heeft opgeleverd dan een reguliere opleiding.
    Ik heb een paar reviews gelezen, misschien jij ook al, maar anders zou ik het je zeker aanraden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ze gelezen, maar kan er niets negatiefs aan vinden. Dat er weinig eten is, is alleen maar gunstig. Worden de meegenomen boterhammen tenminste opgegeten.

      Verwijderen
  15. In onze familiekring heeft een kind ook een TIO opleiding gedaan, inderdaad veel geld, maar meer dan de moeite waard. Kwalitatief beter onderwijs, schoolzaken veel beter geregeld. Waar voor je geld. JBR

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb je al naar deze link gekeken?
    https://duo.nl/particulieren/ouder/studiefinanciering/geld-voor-kind-onder-18.asp

    Ik ben blij dat mijn kinderen klaar zijn met hun studie's en beide een baan hebben naar hun zin en in de lijn van hun opleiding. En helaas wel studieschulden, maar soms kan het niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen