zaterdag 6 juni 2015

Leven met potjes om een bepaald doel te bereiken

Ik heb hier nog heel weinig over geschreven omdat het heel erg veel geld kost.
Wat bedoel ik dan?
Nou, bijna twee jaar geleden ben ik samen met mijn vriendin naar Griekenland geweest. En omdat manlief vliegangst heeft zit het er niet in dat hij daar ook komt. Ik kon toen aan de hand van de foto's laten zien hoe schitterend het daar is. Maar het echt zelf zien is toch anders.
Zoals jullie weten hebben wij dit jaar in één weekend 3 dubbel feest. 
En al heel erg lang staat er op ons wensenlijstje een cruise. Maar eigenlijk nooit ermee bezig geweest waar naartoe. Tot 2 jaar geleden. Toen kwam het doel in zicht. Het zou een rondreis Oost Middellandse zee worden en Santorini moest erin zitten. De reis zou plaatsvinden in 2016.
Ach en fantaseren mag, want voor ons vieren was de reis veel en veel te duur. Toch bleven wij vasthouden aan ons doel. 
Ik zorgde gestaag dat er geld voor gereserveerd werd. Vorig jaar heb ik gekeken in folders en een reis uitgezocht. Maar afgelopen januari toen langzaam aan de datum kwam dat wij konden boeken, bleek toch dat het voor vier personen te duur was. En wij hebben het uit ons hoofd gezet en gekozen voor een andere vakantie. Toch eigenlijk een teleurstelling.

In onze vriendenkring had ik het toch al vaker over ons doel gehad, maar nooit dat het niet haalbaar was. Zo kwam het dat ik deze week een kennis tegenkwam die ik alvast de datum van ons feestje doorgaf. Ze vroeg of ik de cruise al geboekt had. Nou, toen verteld dat dit te hoog gegrepen was en dat wij kozen voor een andere vakantie volgend jaar. O, zei ze. Dat is dan toch jammer. Jullie waren er zo vol van. En dat klopt ook, maar wensen zijn er om te hebben en wij hopen nog lang te leven en deze reis nog een keer te maken.
Thuis gekomen vertelde ik manlief over het gesprek. Dat ik het nog steeds jammer vind dat het niet door zou gaan.
De volgende middag heb ik toch nog eens gekeken naar de reizen. Wat bleek toen. Ze werken met dagprijzen. En als je invoerde wat je wilt hebben kun je zien wat de reis kost. Van de 5 verschillende cruises die in aanmerking kwamen voor juli 2016 (Santorini als tussenstop) waren er al 4 volgeboekt. Niet te geloven. Eentje was er nog vrij. Ik dacht, ik doorloop gewoon de procedure om te kijken wat de werkelijke kosten zijn. En, ik sloeg achterover van verbazing. Wij kregen de drank gratis, (eten is altijd al) en de kinderen konden mee voor 598 euro per persoon. De drank gratis is een actie en de kinderen kunnen blijkbaar onder de 17 jaar en soms zelfs onder de 18 jaar mee voor een klein bedrag.
En ineens kwam de cruise weer in zicht. Ik heb de boeking open laten staan en manlief gebeld. Deze heb ik hem toen hij thuis kwam laten zien en wij hebben de stap genomen en op boeken gedrukt.
Helemaal vol ervan, heel zenuwachtig of ook alles goed verliep wachtte ik in spanning af. 
En jawel. De boeking is gelukt. ik durf het bijna niet te zeggen hoe duur hij is, maar we hebben de reis 4.880 euro goedkoper gekregen dan dat ik in januari dacht dat ze zou kosten. En dan ook nog de drank gratis. Op een reis van 15 dagen is dat natuurlijk ook nog eens veel geld.
De reis kost ons 7.500 euro. Toch, als ik nu dat bedrag deel door 4 valt het mij reuze mee. Natuurlijk komen er nog excursies bij en fooien die standaard per dag berekend worden. 

En het hotel voor de heen en terugreis moet nog geboekt worden en ook de pendelreis ernaar toe. De pendelreis is natuurlijk ook omdat wij niet naar Venetië kunnen vliegen waar de start van de reis is. 
Wij hebben iets heel moois om naar uit te kijken. En dat door het sparen voor doelen en het hebben van potjes.

Ons doel voor het komende jaar is bepaald.

 


20 opmerkingen:

  1. Wauw, super dat het toch kan!!!
    En wat een verschil in prijs zeg,goed dat je er nog eens naar gekeken hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf! Heel veel plezier met de voorpret.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onvoorstelbaar zeg dat het zo kan schelen op welk moment je kijkt.
    Wat heerlijk voor jullie, een fijn vooruitzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk vooruitzicht! Oh, wat moet dat een spannend moment geweest zijn dat je de reis al in je 'mandje' had maar wachtte met boeken voor overleg....stel dat de pagina zou verlopen, je opnieuw zou moeten beginnen en de reis weg was....maar niets van dat alles is gebeurd. Jullie gaan op reis!
    Het is een hele hap geld, ik kan me voorstellen dat je terughoudend bent over het noemen van het bedrag, moedig dat je het toch laat zien. Een vakantiespaarpotje hebben is dus zo gek nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super voor jullie. Zeker van dat je na de reis heel veel inspiratie zult hebben om te schrijven. Nu kan het aftellen beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat ben ik blij voor jullie!

    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd. Er zijn meer mensen die niet willen vloegen. Lastig, maar het is een feit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijk om daar naar uit te zien en toe te leven. Voor mij is de voorpret van een vakantie ook heel erg genieten.
    Wij hebben ook een cruise op de wensenlijst staan maar denk dat we wachten tot we 25 jaar getrouwd zijn. Dat duurt nog 7 jaar. Onze kinderen zijn dan (jong) volwassen maar ik denk dat ze dan wel meewillen. Wij hebben een cruise gedaan toen we een jaar getrouwd zijn (10 dagen vanaf Florida) en zelf vind ik een 10 dagen genoeg.
    Wij gaan dit jaar naar Kreta, heel veel zin in.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat super dat je hebt gespaard voor jullie droomvakantie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk vooruitzicht. Het loont inderdaad erg om vaker te kijken; de prijzen van reizen verschillen per dag en soms per uur erg sterk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat leuk voor jullie! Weet je dat ik het ook al met mijn moeder heb gehad over zo'n soort reis? Het lijkt mij zo geweldig gaaf om te doen! Ik gun het jullie van harte. Geniet er maar heerlijk van. Alleen al van de voorpret.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat de reis doorgaat...nu alvast genieten van de voorpret!! WMT

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een geweldige vakantie om naar toe te leven.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk, wat een mooi vooruitzicht! Geniet van de voorpret!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat gaaf zeg!! Ik zou doodzenuwachtig geweest zijn om op de bevestig-knop geduwd te hebben met zo'n groot bedrag, hihi. Maar wat heerlijk, dat wordt vast en zeker een vakantie om nooit te vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heerlijk dat jullie nu toch kunnen gaan zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd, het is jullie ontzettend gegund! En het is een hoop geld, maar je leeft nu! Groot gelijk dat jullie die prachtige reis gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow!!! Wat heerlijk zeg dat jullie droomreis eindelijk geboekt is!!! Ik weet er alles van....Ik wil heel graag naar Curacao met mijn gezin...voor een simpel verblijf zijn we al zo rond de 10.000 euro kwijt met ons 5jes.....We sparen rustig door, we komen er wel!!

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw! Lekker alvast genieten van het vooruitzicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Met zo'n groot feest in het vooruitzicht is het misschien een idee om geld als te vragen? Een bijdrage voor jullie droomreis? Zo krijg je geen goed bedoelde, niet altijd handige cadeau's.

    BeantwoordenVerwijderen