Pagina's

maandag 7 september 2015

De administratie is weer bijgewerkt

Er lag van de hele zomer nog alle brieven om op te bergen. Nou, dat hebben wij zaterdagavond met zijn tweeën gedaan. Alles zit weer mooi in de klapper waar ze behoren te staan en normaal gesproken houd ik het altijd bij, op de zomermaanden na. Er zitten toch geen te betalen rekeningen bij, alleen opbergwerk.

Ook heb ik gekeken naar onze budgetten voor oktober tot juli volgend jaar. De hypotheekrente is inmiddels gezakt van 132,50 naar 59,30 per maand op de hypotheek waar nog 13.340 staat. Dat gaat lekker. In 2016 en 2017 6.000 aflossen (=20% per jaar) en dan staat er nog 1.340 euro. Nog 1,5 jaar dus en dan is deze weg. De 1.340 doen we met boete aflossen. Zal toch niet zoveel zijn neem ik aan. Kunnen we ons richten op de volgende aflossingsvrije hypotheek waar wij al 4.000 op hebben afgelost.

Daarnaast hebben we ons gebogen over alle potjes. Ik vond het veel en veel te veel potjes en werd er steeds onrustiger van. Vaak dacht ik dat ik te weinig geld had, maar als je alles optelt is het gewoonweg genoeg. De buffer is in orde, dus waarom zou ik mij zo druk maken.
We hebben besloten om het spaargeld maandelijks op één rekening te zetten m.u.v. het zakgeld en spaargeld van de kinderen en een weekendje weg met vrienden.
De buffer staat apart. 

Maandelijks wordt er 400/500 boodschappengeld genomen, afhankelijk van het aantal weken, 120 benzinegeld (wij tanken in Duitsland) en 250 euro voor uitjes, etentjes of extraatjes.
Al het overige gaat nu op één hoop. Moet er kleding gekocht worden, of naar de kapper of weet ik wat, dan wordt dat daar vandaan gehaald. 
Ik ga het zo proberen. 
Over een jaartje of zo zal er ook een keer een andere auto moeten komen, dus daar moet ook geld voor zijn. En natuurlijk zakgeld voor de cruise.
Al met al nog meer dan genoeg doelen om voor te sparen en af te lossen.

Onze zoon heeft niet gekozen voor de particuliere opleiding hotelmanagement. Wel gaat hij in Eindhoven naar hotelmanagement, maar naar de Ro-oi Pan-nen.
De inschrijving is al gedaan. Ook dit brengt veel rust in het gezin. Een enorme kostenpost valt hiermee weg. Deze opleiding kost 2.000 euro per jaar.

Morgen vertrekt hij om 6.00 uur naar Engeland met zijn huidige school. Hij gaat in een gastgezin logeren. Dit om de spraak te stimuleren. Ze gaan naar Windsor Castle, het oude centrum van Oxford, naar London en een musical bezoeken. Vrijdag komen ze weer terug. Een hele belevenis en ze verheugen zich er enorm op. Ze gaan via Calais - Folkestone per Eurotunnel. Ik hoop dat ze geen last hebben van al die mensen daar die de oversteek willen maken. 

Hebben jullie in de zomervakantie je administratie wel goed bijgehouden?
 
 

5 opmerkingen:

  1. Nou niet zo eigenlijk, een beetje de teugels laten varen maar ik ben nu weer helemaal op stoom. Ik heb in de zomer ook niet zo goed gespaard ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de zomer heb ik er ook niet veel aandacht aan besteed. Het hoort een beetje bij het seizoen om de teugels te laten varen. Nu gaat de hand weer op de knip. Ik heb wel meerdere budgetten, voor ons werkt dat nu het beste. Ik heb nu 100 euro per maand als budget gesteld voor vrije tijd. Het liep teveel uit de hand vond ik en met name naar de kinderen vond ik de vanzelfsprekendheid geen goede boodschap. Nu maar eens zien hoe we uitkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou het iedere maand bij, zomer of geen zomer. Nou vind ik het leuk om te doen dus dat scheelt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goed idee om de buffer en de spaarrekening apart te zetten! Dat kan ik eigenlijk ook wel doen. Die buffer is dan een 'no-go' rekening en op de rest kan ik sparen. Dank voor dit idee!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig om te lezen dat je het zo overzichtelijk bij de hand hebt! Had je dit al vanaf het begin of is dat later pas gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen