Pagina's

dinsdag 13 oktober 2015

De rust is wedergekeerd

Eindelijk zijn alle drukke weken achter de rug. 
Afgelopen zondag was de laatste 'verplichting'. Wij zijn met een hele groep mensen naar de internationale taptoe geweest in België in Lommel.
Dit was voor ons de tweede keer dat wij zijn gaan kijken. Wat een enorm mooie voorstelling wordt daar gegeven. Groepen uit Rusland, Zweden, Groot-Brittanië, Belgie, Nederland, Schotland geven hun beste kunnen op instrumentaal en muzikaal gebied. Schitterend gewoon.
Maar nu is het lekker voorbij en liggen er lege weekenden voor ons.
Manlief is gisteravond begonnen met de 2e en 3e muur die een nieuw kleurtje krijgt en straks de tweede laag en is dat ook alweer klaar.
Er rest dan nog één muur die een nieuwe witte kleur krijgt.

Nog anderhalve week en dan is het herfstvakantie en dan krijgen de meubels hun halfjaarlijkse oliebeurt. De banken en stoelen worden in de was gezet.
Meer staat er eigenlijk niet op de planning dus het wordt een rustige vakantie.
Het ligt wel in de planning om een dagje naar Eindhoven of Maastricht te gaan. Lekker lunchen en terrasjes pakken.

Manlief heeft nog twee maanden te gaan en dan zit de cursus er weer op ervan uitgaande dat hij slaagt. Vrijdag nog een praktijkcessie in Tilburg en in november twee keer naar Putten en in december het uitreiken van zijn certificaat.

Ja, we kunnen wel zeggen dat we een fijne rustige tijd tegemoet gaan.
Ik verheug me erop. Kan ik me nog eens verdiepen in de cijfertjes voor 2016, de vakantieplanning en de budgetten.

Sinds enkele maanden hebben wij in Midden Limburg ontzettend hard water. Echt vies. Ik moet twee tot drie keer per week ontkalken. Het theewater is gewoon troebel. Je proeft gewoon de korrels.
Afgelopen week ben ik eens in de pen geklommen en heb WML gevraagd wat er aan de hand was. Normaal hebben wij 10,83. En een aantal jaren eerder kregen wij water uit het natuurgebied hier vlakbij. Dat was heel erg zacht.

Dit is het antwoord.
Er is inderdaad iets veranderd. Normaal ontvangt u water met een hardheid van 10,83 Duitse graden.
Door omstandigheden krijgt u niet het water meer vanuit de Maas maar hier is een verontreiniging in aangetroffen.

Helaas kunnen wij nog niet overgaan tot levering van drinkwater welke wij winnen vanuit de Maas.

Wij doen er alles aan om zo snel mogelijk terug te keren naar onze normale productie. Als drinkwaterbedrijf zijn wij niet de organisatie die iets kan verbieden of opleggen.
We hopen dat u er begrip voor heeft dat de veiligheid en betrouwbaarheid van het drinkwater en dus van onze klanten voorop staat.
Zodra we zeker weten dat we weer Maaswater kunnen innemen, zonder dat dat risico’s met zich meebrengt voor de korte én lange termijn, zullen we dat zo snel mogelijk doen.
Wat betreft eventuele schade: volgens de algemene voorwaarden kan WML niet aansprakelijk gesteld worden voor dit soort extra kosten. We beseffen dat het tijdelijke hardere water ongemak veroorzaakt.
Vandaar onze inzet om snel mogelijk weer terug te kunnen gaan naar de normale productie.
Hopelijk helpen de antikalktips bij dit ongemak: http://www.wml.nl/nl-nl/158/5898/antikalktips.aspx.



Toen heb ik gevraagd wat de verandering dan was in hardheid.
 
 
Merkbaar is de toename van de hardheid naar 14,7 graden Duits en de kalkafzettendheid (van 0,38 naar 0,71 mmol/liter). Zichtbaar zijn dan bijvoorbeeld een laagje op de thee of aanslag op uw glaswerk. De hardheid van het water voldoet hiermee nog steeds aan de wettelijke voorschriften. De situatie is tijdelijk. Zodra de kwaliteit van het Maaswater weer voldoet aan de eisen, gaan hardheid en kalkafzettendheid naar het oude niveau. We communiceren dit verder via onze website www.wml.nl. Ook kunt u hier meer informatie vinden over de tijdelijke verandering en over hardheid van water in het algemeen. Onze excuses voor eventuele ongemakken.

Vandaag ben ik dus begonnen met het drinken en theezetten van flessen water en ik zal ook niet meer eerder overstappen op leidingwater voordat het is opgelost. Ik zag dat de kosten 24 cent per liter bedragen. 
Dat heb ik er graag voor over. Per slot is het alleen voor het drinken. Koken doe ik wel met leidingwater.

Hebben jullie dit ook al eens gehad?




9 opmerkingen:

  1. Wat enorm vervelend van dat water, zoiets heb ik nooit meegemaakt. Ik zou ook flessen water nemen, vooral omdat het voor tijdelijk is.
    Bij ons op de grens Limburg en Brabant is het water tamelijk hard (permanente situatie), veel harder dan ik in m'n dorpje onder Rotterdam gewend was. Buren hebben het er al over om een waterontkalkinstallatie te kopen, maar daar wachten wij nog even mee, want Brabant Water schijnt er iets aan te gaan doen de komende jaren en zo'n installatie kost een aardig bedrag.
    Succes met je schilderwerk, ik ben er (ook) bijna klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als kind woonde ik in Delft. En steeds als wij teruggingen proefde ik verschil in het water tussen Arnhem en Delft. En ook altijd aanslag op de thee. brr.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb daar mail van gehad van wml. Merk het ook vooral met thee zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb veertien jaar bij de drinkwaterleiding gewerkt. Betrokken via de Berenplaat water uit de Maas. Vroeger toen het bedrijf nog gemeente was en de noodzaak om winst te maken, want nutsbedrijf was de hardheid van het water zacht. Dat kost namelijk geld. Zuiveren met kool en veel meer,

    Nu is het water harder. Waterleidingbedrijf is een NV dus meer winst. Minder kosten om het zacht te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé jakkes... jammer van de extra onkosten nu je water moet kopen. Maar ik geef je groot gelijk hoor!
    Fijn dat alle drukte nu weer voorbij is en straks heerlijk genieten van de vakantie en je klusjes in huis.

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, eigenlijk niet. Wat apart dat ze dan niet even (bij iedereen) een melding maken..

    Fijn om te lezen dat de rust bij jullie weer wat teruggekeerd is. Nu ga ik er even naar op zoek ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als dat vaker gebeurd is een waterfilter dan niet een goed idee? Heel vervelend, ik ken de smaak van hard water. Als ik in het huis van broer logeer gebruik ik ook flessenwater vor koffie en thee.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heerlijk dat er nu rustiger tijden aan breken! Dat van dat water heb ik zelf nog niet bij de hand gehad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk genieten van een rustige vakantie!
    Nee, het kalkprobleem hebben wij nog nooit mee gemaakt. JE hebt gelijk dat je flessen koopt!
    Ik hoop dat het leed snel geleden is!

    BeantwoordenVerwijderen