Pagina's

woensdag 7 oktober 2015

Van alles en de hypotheek

Ik ben er nog niet helemaal uit wat we met de rentevast periode gaan doen.
Zoals Rentenier aangaf scheelt het ons elke maand 29 euro oplopend tot 71 euro op het einde van de looptijd over 15 jaar.
De bank heeft al onze vragen beantwoord: 
- wat is de afkoopwaarde van de huidige spaarpot. Geen afkoopsom. Gewoon het hele bedrag krijg je uitgekeerd. Ruim 30.000 euro
- kan de spaarpot direct afgelost worden. Ja
- moet er belasting betaald worden over de spaarpot (deze loopt 15 jaar).Nee wij hebben elk inmiddels een vrijstelling opgebouwd van 36.000 euro
- wat is de rente bij annuïteiten. Tussen de 1,9 en 2,8 % afhankelijk van de looptijd
- wat zijn de kosten van het omzetten. 250 euro


Ik denk dat we het weer vast gaan zetten. Het gunstigste voor ons is een zo hoog mogelijke rente en dat is dan 15 jaar vast voor 2,8%. Minder looptijd betekent een lagere rente en dus een hogere premie.
Voorlopig kunnen we nog aflossen op de aflossingsvrije hypotheek.
Over 15 jaar komen ook nog de spaardepots vrij voor een bedrag van 123.000 euro. Het bedrag dat wij dan nog niet hebben afgelost op de aflossingsvrije hypotheek van 158.400, lossen wij dan af. Nog tot jan. 2017 en dan is de 3de hypotheek weg.
Maar we gaan gestaag door met aflossen de komende 15 jaar en zien wel hoeveel we dan nog moeten. Als je jaarlijks 10.000 euro zou kunnen aflossen is die zelfs weg en hebben wij een mooie spaarpot.

Manlief is de hele week op cursus. 3 Dagen in Rotterdam en 2 dagen in Putten. Tussen de twee cursussen komt hij even thuis.
Vanmorgen smste hij dat het voor hem echt onbekend is om smorgens de file in te rijden. Hij moet normaal gesproken 5 minuten fietsen om op zijn werk te komen. Wat een drukte zei hij. We hebben het dan ook wel heel luxe om zo dicht bij zijn werk te wonen en dichtbij de natuur.
Natuurlijk zou hij meer kunnen verdienen als hij meer zou gaan reizen, maar wij zijn heel tevreden dat manlief zoveel thuis is. Geld staat toch in geen verhouding tot het geluk dat je hebt om veel samen te zijn met je gezin. Er veel te zijn voor je kinderen. Daarbij hebben wij het gewoon goed samen.

Zojuist heeft de vriend van mijn moeder mij wortelen, groene kool (hele grote), paprika's en gedroogde laurierblad gebracht. Nou, ik kan weer vooruit, heerlijk.
Ik heb nog een spitskool liggen voor morgen. Tot en met dinsdag ben ik alweer gratis voorzien van groente. Zondag hoef ik niet te koken. 
Nog voor twee dagen groente erbij halen en dan is de week weer voorzien. Langzaamaan begint te vriezer wat leger te worden van vlees. Ik denk nog een 1,5 week aan vlees en dan is het op. Eindelijk.
Daarna ga ik iets minder voorraad aanhouden van vlees. Ik heb maar drie laden en door de hoeveelheid vlees die over was van het feest, kon ik maar erg weinig andere spullen invriezen. En tussendoor brood moeten halen vind ik niet zo fijn.

Deze week hebben wij de vluchten geboekt voor de cruise van volgend jaar. Zelfs het parkeren is geregeld. Nog 290 dagen. Het begint op te schieten. ;-)
Ook ben ik deze week begonnen met de verlofplanning van manlief voor volgend jaar. Meestal vraagt hij dat aan mij zodat hij vrij heeft als de kinderen vrij hebben. Over een week of 8 beginnen bij hem de besprekingen hierover. Manlief heeft 1 keer per 5 weken een week oproepdienst en met zijn vijven moet alles op elkaar afgestemd worden. 
En langzaamaan begin ik met het starten voor de begroting van 2016. Het overgrote deel is herhaling van 2015. Een enkele wijziging daargelaten. 
Ook proberen we weer extra af te lossen. De 6.000 euro zeker en het liefst nog 4.000 euro extra. Maar die auto vervangen, dat moet ook. Grrrr. Ach, plannen maken voor 2016 is leuk. 

Zijn jullie ook al begonnen met een opzet maken voor 2016?

 





 

 

9 opmerkingen:

  1. Ben nog niet begonnen. Na 12 november pas ivm drukte rondom vastelaoves activiteiten. Voorseizoen is voor mij altijd druk, daarna krijg ik meer ruimte om andere dingen aan te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend, die cruise! En altijd leuk, voorpret.
    2016.... Ja nog heel eventjes he? Ik hoop dat in 2016 alles eens een keer geregeld is met instanties hier. Dat zou wel een lekker begin wezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, nog niet. Ik denk dat ik daar na de vakantie aan begin. Dan hoop ik op mijn doelbuffer te zitten, weet ik wat de vakantie verder voor 'schade' heeft aangericht én heb ik hopelijk ook net even wat meer ruimte in mijn hoofd. Dat is nu namelijk even niet het geval. Dus voor mij wordt het ook ergens in november. Overigens wil ik het dan idd wel doen, want ik heb ook wel het een en ander te plannen, waarvan het handig is als ik vooruit ga denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk vooruitzicht zo'n cruise. Voor je het weet, sta je op de kade met je koffers aan de hand :-)

    Echte financiële plannen maken wij niet, dat is gelukkig niet nodig. Wij hopen sowieso eind volgend jaar van onze hypotheek af te zijn en gaan dan proberen het geld voor een camper bij elkaar te krijgen binnen een paar jaar. Mijn man bestudeert nu de folders al en kijkt op diverse websites........ Je kunt maar beter voorbereid zijn :-)
    Hij wil nog een jaar of vier werken (hij is dan 64) en daarna hopen we dat het ons gegeven is er lekker van te profiteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijn vooruitzicht een cruise! Ik ben nog niet bezig met 2016 het is vaak hetzelfde en wij hebben nooit zicht op wat er dan gaat gebeuren met een eigen zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, ik merk dat ik met mijn hoofd nog heel erg in 2015 zit. Leuk die cruise zeg! Nu kun je genieten van de voorpret!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja ik kijk ook vooruit op 2016 met de doelen van extra aflossen en hoe we nog kunnen consuminderen in sommige maanden. De Tering naar de Nering maand bevalt goed deze maand en om dat nu 1x per jaar te doen is nu al uitgebreid naar wat soepeler in november en voor volgend jaar ook 2 maanden (feb, maart) er bij te pakken. Geeft weer mooie aflosvooruitzichten. Leuk dat jullie een cruise in het vooruitzicht hebben. Lekker genieten en geweldig dat jullie tijd in gezin steken, altijd beter dan compenseren met spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij willen volgend jaar de restschuld geheel aflossen 13800 euro. Erg ambitieus maar waar een wil is... Is een weg. Vanaf maart mag jongste naar school en bespaard dat een kleine 70 euro in de maand die we nu betalen aan PSz. Manlief een nieuw mobiel Abbo en zo wat verschuivingen in de financiën. Lang leve excel heel leuk om daar plannen en tabellen in te maken.

    BeantwoordenVerwijderen