Pagina's

donderdag 12 november 2015

Opruimen bij mijn moeder

Mijn moeder woont nu al een jaar of 10, gok ik, in een appartement. Daarvoor heeft ze samen met mijn vader 50 jaar gewoond in een eengezinswoning waar ik ook geboren ben. Mijn vader is 14 jaar geleden overleden en heel langzaamaan kon mijn moeder het vele werk in huis en tuin (28 meter diep) niet meer aan.
Uiteindelijk hebben we toen met haar en broer en zussen overlegd om te verhuizen. Ze stond al heel veel jaren ingeschreven, dus gelukkig hoefde ze niet al te lang te wachten.
Ontzettend veel spullen hebben wij toen al weggebracht. Vele zakken en aanhangwagens vol. Mijn vader, maar ook mijn moeder waren verzamelaars van heel veel onnodige troep. 
Helaas moesten wij ook nog het huis helemaal strippen van de nieuwe huurders. Zelfs de rolluiken moesten eraf. Doodzonde.

Mijn moeder heeft vlakbij haar huis een senioren appartement gekregen en ze is daar naartoe verhuisd. Een 3,5 jaar geleden heeft ze een vriend gekregen en sindsdien trekken ze er vaak samen op uit. Fiets, trein, auto. Alles ondernemen ze. Gelukkig voor mij. Ik ben de enige dochter die in de buurt woont. Mijn broer ook, maar die werkt in diensten. Een dochter woont in het uiterste puntje van Noord-Limburg en de andere precies andersom in het zuiden van Limburg.
Elke dag was er wel contact tussen ons en was er een dag niet gebeld dan vroeg ze al of ik nog leefde. Soms tot vervelens aan toe. Nu hoor ik vaker een hele week niets van haar. Ze leeft gelukkig weer volop. Zit in diverse verenigingen en gaat er veel op uit.
Inmiddels zijn we dus 10 jaar verder en hoopt de troep zich weer op in haar appartement. Als iemand iets over heeft, ach, breng maar, ik weet wel iemand die het kan gebruiken. Alleen dat gebeurt dan weer niet.
Al enkele maanden ben ik haar aan het vertellen dat ik kom opruimen. Ja, we zien wel is haar standaard antwoord. 
En veertien dagen geleden heb ik haar kalender voor de komende 6 woensdagen volgeschreven met opruimen. De komende 6 weken ben ik dus elke woensdag bij haar. Ook had ik haar al de opdracht gegeven om haar ah boekjes te gaan inwisselen. Ze had er maar 15 liggen. ;-) In het weekend is ze gegaan en heeft ze de boekjes ook ingewisseld. Ze heeft haar spaarrekening mooi aangevuld.

Gisteren was de eerste keer dat we begonnen en hebben wij haar slaapkamer onder handen genomen. Echt waar, een hele dag voor een slaapkamer die op het oog er gewoon netjes uitziet. Er lag nergens rommel.
De nachtkastjes hoefde ik niet te doen, zei ze, want die had ze zelf al gedaan. Hihi, een hele vuilniszak rommel hebben we er nog uitgehaald.
Ook hebben we de spullen die ergens anders thuishoorde direct daar naartoe gebracht. In deze weken komt dat dan wel weer tevoorschijn.
 
In totaal zijn er 6 vuilniszakken kleding en schoenen klaargemaakt voor de Vincentiuswinkel. Dat is een soort kringloop. Vandaag zijn die weggebracht.
En denk nu niet, die 'arme' vrouw heeft niets meer in de kast hangen. Ik vroeg haar hoeveel winterbroeken dat ze dacht over te hebben. Nou, zegt ze, een stuk of 6. Geloof het of niet, 14 heeft ze er nog hangen. Winterbroeken!!! Heb ik het dus nog niet over haar zomercollectie gehad.
Ze schrok zelf van de hoeveelheid.  Misschien wel twintig paar schoenen zijn weg.
Lakens, hoeslakens, handdoeken, servetten, allemaal ongebruikt lagen in de kast.
Ik heb nog maar geen opruiming gehouden in haar beddengoed. Dat komt nog wel. Ze heeft 12 hoeslakens liggen en wel zeker 6 verschillende dekbedovertrekken.



 
De vangst van 1 dag was dus 6 vuilniszakken kleding en schoenen.
4 zakken en dozen met rommel en twee dozen oud papier.
Ze vindt haar kledingkast maar erg kaal. haha. Ze heeft nog zeker twee keer zoveel hangen dan dat ik in de kast heb, dus geen medelijden met haar hebben dat ik te streng ben geweest.

Op naar volgende week woensdag. De logeerkamer. En dat wordt pas echt veel. Daar staat haar voorraad, een logeerbed, twee kasten, heel veel resten wol, dozen, spellen, zakken met niets. Ach, het gaat vast lukken en mijn moeder krijgt weer een opgeruimd huis.

Hebben jullie ook zo'n moeder/vader die niets weg kan doen en alles kan gebruiken?
 

 
 

15 opmerkingen:

  1. Mijn moeder is ook best wel zo! Alles kan ze gebruiken, het wordt naar boven gebracht (ook appartement) vervolgens komt ze erachter dat ze er toch niets aan heeft, en wordt het door mijn lichtelijk geïrriteerde vader weer naar beneden gebracht en weg gegooid haha!
    Ik wens je veel sterkte de komende woensdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet zeggen dat het met zijn perioden is. Soms neemt ze gemakkelijk afscheid, soms zou ze gek worden van de gedachte. Ik moedig haar twee keer per jaar aan en dat houdt het binnen de perken.
    Mooi dat je zes dagen voor haar hebt gereserveerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat ik het red met 6 dagen, maar ik twijfel hierover.

      Verwijderen
  3. Mijn ouders waren 12 jaar geleden verhuisd van grote eengezinswoning naar appartement met berging. Veel zelf toen opgeruimd en er kwam weinig extra bij. Alleen de bergen van vader was vrij vol, hij was een knutselaar en is afgelopen zomer overleden.
    De spullen van vader in de flat zijn ondertussen opgeruimd, weggeven en enkele waren nog verkoopbaar. Uit de berging is nog niet veel verdwenen, enkele dingen die we konden gebruiken en de rest zoeken we nog nieuw tehuis voor de komende maanden. Gereedschap naar "gered gereedschap" bevoorbeeld.
    Huis met 4 grote kamers moest door ons worden geruimd na haar opname in verzorginghuis, Dat stond overvol met in 2 kamers gangetjes tussen de spullen. Veel tgheangerse vies om aan te pakken kon zo in zakken en weg. .
    Bijna alles daarna ook naar stort was te oud en afgeleefd. Alleen de kleding was goed en degelijk, dat naar de kringloop. Al met al 4 dagen volop bezig geweest met 2 auto's en aanhanger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook erg veel werk geweest. Ik geloof dat we er allemaal mee te maken hebben.

      Verwijderen
  4. Gelukkig met mijn ouders geen ervaring hiermee. Toen mijn vader overleed had hij van te voren zoveel opgeruimd dat de meeste kasten leeg waren en alleen dingen die hij echt gebruikte er in stonden.
    Mijn moeder heeft wel voorraad maar geen rommel. Als enige wel een volle handdoeken /lakenkast. Volgens mij is dat iets van vroeger, je moest zorgen voor een goed gevulde linnenkast. Het zou me niets verbazen als ze honderd washandjes in voorraad heeft.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat bedoel ik dus. Ze heeft zeker twaalf hoeslakens voor één bed. Ach, stilaan krimpt de berg en mijn moeder is er erg positief over.

      Verwijderen
  5. Mijn ouders ruimen best veel op. Maar mijn schoonouders hebben heel veel spullen....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn schoonmoeder is onlangs van een groot vrijstaand huis met magazijn en werkatelier verhuisd naar een seniorenflat met één slaapkamer. Mijn schoonouders waren destijds zelfstandig en toen schoonpapa 20 jaar geleden plots overleed, bleef schoonma met een volledig gevuld magazijn en werkatelier met materiaal en werkgerei 'zitten'.
    Wij adviseerden haar om het gerief te laten ophalen door een opkoper maar schoonmama wou daar niets van weten. Ondertussen zijn we jaren verder en de gezondheid van schoonmoeder laat te wensen over. Ze koos zelf om te verhuizen naar een seniorenflat dichtbij kinderen en schoonkinderen zodat er makkelijker hulp kon krijgen en we ook veel dichter bij elkaar woonden.
    De flat was vrij vlug gevonden en gehuurd maar toen kwam het grote werk om zowel magazijn, werkatelier en woonhuis leeg te krijgen..... Mijn man en ik zijn 2 maand aan een stuk elke week drie dagen 'gaan opruimen', gerief naar de kringloopwinkel en naar het containerpark gaan brengen. Aangezien schoonma verhuisde van een groot huis met 2 verdiepingen met 5 slaapkamers, badkamer, grote keuken en grote living waren er ook heel veel meubels die niet meekonden naar de kleine flat met één slaapkamer. Alle kamers in het huis stonden vol met meubels : 5 tweepersoonsslaapkamer, 1 éénpersoonsslaapkamer, 2 eetkamers,...... om nog maar te zwijgen van de inhoud van de kasten. Elke kast was tot bovenaan gevuld met gerief : schoonma had massa's linnengoed in reserve : lakens, handdoeken, washandjes..... De kasten van de woonkamers stonden vol met serviezen, glazen, potjes en pannekes,..... om nog maar te zwijgen van de massa's nutteloze zaken die schoonmama doorheen de jaren bewaard had voor het geval het eens zou kunnen gebruikt worden.....
    Na weken opruimwerk, ontelbaar keren over en weerrijden naar kringloopwinkel en containerpark, is de rommel en al het overbodige zo goed als 'weg'.
    Nu resten ons nog enkel 3 tweepersoonsslaapkamers, 2 eetkamertafels en een heleboel stoelen die nog uit het huis weg moeten. Ik hoop dat we er snel iemand gelukkig mee kunnen maken want het huis wordt binnenkort te koop aangeboden.
    Pas nu beseft schoonma hoe stom ze geweest is om zoveel gerief te bewaren en ze snapt zelf niet waarom ze 20 jaar geleden na het overlijden van haar man, niets van het werkmateriaal en de winkelvoorraad wilde wegdoen. Ze ziet nu ook in hoe absurd het was om allerhande nutteloze zaken 'te sparen' voor later gebruik want het zijn wij, de kinderen, die met de last en de kosten van het opruimen zitten (benzineverbruik om telkens naar het huis te rijden, naar het containerpark en kringloopwinkel gaan)
    't Vervelende is ook dat schoonmama's huis niet tegen de deur is en we enkel drie kwartier moeten rijden om naar ginder te gaan...... We zijn wel met twee kinderen maar al het opruimwerk draait op ons.....
    Soit, het einde van het opruimen is in zicht. Daarna volgt het papierwerk van de verkoop van het huis. Ik hoop alvast dat schoonmama nog vele jaren gezond en wel mag zijn en nog lang kan genieten van het comfort in haar seniorenflatje. In elk geval, ze koos er zelf voor om te verhuizen maar op die leeftijd (83) is het niet makkelijk om zich aan te passen aan een nieuwe woonomgeving, nieuwe buren, veel kleinere woonst, afscheid moeten nemen van veel meubels, prutsen en vooral van de herinneringen die ze in het huis dat ze verlaten heeft, had.
    Ons vader was een al even grote verzamelaar of mijn schoonmoeder.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een werk hebben jullie gehad. Gelukkig zit het er bijna op. Het grote werk hebben wij dus een jaar of 10 geleden gehad. Een enorme opruiming. Schuur, tuin, kelder, zolder, 3 slaapkamers en woonkamer, keuken.

      Verwijderen
  7. Klopt, gewoon vlijtig, we hebben uren, dagen gespendeerd aan het opruimen en gerief naar het containerpark en de kringloopwinkel te brengen. Dan nog maar te zwijgen over de uren die we verloren met verplaatsing tot schoonmama's huis en de bijhorende kosten voor benzine.... Schoonmama heeft geklaagd dat ze niet wist dat verhuizen zoveel geld kost (huur camionette en verhuislift) maar wij hebben het de laatste tijd ook 'gevoeld' aan ons benzineverbruik... Wij gebruiken onze auto voor onszelf zo weinig mogelijk maar als ik nu onze kmstand vergelijk met die van de laatste autokeuring zitten we al aan het dubbele van wat we op een normaal jaar aan kms rijden (en autokeuring in zelfs nog geen jaar geleden). Schoonmama dan maar klagen over de kosten van haar verhuis terwijl wij ook met een heleboel extra kosten,. een heleboel werk en rommel zitten en al onze verlofdagen moeten opofferen
    Soit, het einde (van het extra werk) is in zicht, nu komt het papierwerk en de rompslomp om het huis verkocht te krijgen.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel succes dan nog met de laatste endjes.

      Verwijderen
  8. oeps dat is wel heel veel,nou toen mijn moeder nog leefde had ze echt geen troep of zo,maar een kanjer van een huis waar heel veel in kan en een grote zolder waar heeel veel lag ,die kon er dus ook wel wat vanhoor,toen ze overleed en mijn vader ging opruimen kwam er heel veel los,echt niet normaal meer.
    sterkte en succes met opruimen

    BeantwoordenVerwijderen