Pagina's

vrijdag 20 november 2015

Tandartskosten en nog steeds de hypotheek omzetten

De kroon is geplaatst en tegelijkertijd kreeg ik ook de rekening mee. 
De kies vóór de kroon heb ik ook laten vernieuwen. Dat kon direct mee met de het plaatsen van de kroon.
De totale kosten: 588,79, te betalen in december.

De beugel van dochterlief is eruit. Voor de nacht heeft ze een nachtbeugel gekregen omdat aan de bovenkaak geen spalkje geplaatst kon worden. 
Ook daar kunnen we de balans opmaken: Nog een restbetaling van 441,74 in december.
In totaal betekent dit dat we 2.045 euro vergoed hebben gekregen en 938,94 zelf hebben betaald. Totaal: 2.983,94.
Dochterlief is een stuk duurder uit dan zoonlief en ikzelf. Zij heeft nog een soort van kaakverbreder gehad voordat de beugel geplaatst werd.

Op het werk van manlief is het nog steeds erg onrustig. Manlief krijgt 9 december weer een gesprek. Ditmaal neemt hij de vertrouwenspersoon mee. Het laatste gesprek was goed, maar zodra manlief dit op papier wil hebben ontkennen ze datgene wat besproken is. Hij wil gewoon op papier hebben staan dat alles in orde is, niet meer en niet minder.
En daarom zit ik nog steeds te dubben over de spaarhypotheek. Stel dat manlief werkeloos wordt. Zou het dan niet verstandiger zijn om deze om te zetten naar aflossingsvrij? (als dat kan) Er blijft een restbedrag over na aflossing van 47.000 euro. Echter, we zullen dan ook een levensverzekering moeten afsluiten. 
Van de andere kant, als we hem gewoon verlengen, geen onrust, gewoon over 15 jaar algehele aflossing, verzekerd, hypotheekrente aftrek jaarlijks van 850 euro.
Dit weekend gaan we de knoop doorhakken. Mijn gevoel neigt toch naar verlengen en vastzetten voor de laatste periode van 15 jaar. 
We kunnen nog vooruit met aflossen op de andere hypotheken. 13.000 en 35.000. De rest wordt met een spaardepot afgelost over 15 jaar.
We zijn er dus nog niet, maar veel wat er deze 15 jaar nog moet is het niet. 


Afgelopen woensdag heb ik met mijn moeder de volgende kamer leeggeruimd. Dat was de allerergste, maar de kringloopwinkel was er blij mee. Ze heeft nu een mooie logeerkamer. Een bed, kast met wat voorraadspullen en dat was het.
Komende woensdag de badkamer en de voorraadkast, een soort kelderkast die volgepropt staat. Elke week wordt haar appartement meer mooier en opgeruimd.

Ook gaan manlief en ik dit weekend de puntjes op de i zetten met de jaarbegroting voor 2016. 
De begroting is zo goed als klaar, maar ik vind het prettig dat hij ook weet wat er allemaal op financieel gebied staat te gebeuren. 
Op boodschappengebied gaat het erg goed met het budget. De 100 euro heb ik al enkele weken niet meer nodig. Ik koop veel verse groente uit de aanbieding en dat scheelt veel. Daaromheen bedenk ik een menu. Aardappelen zijn nu veel in de aanbieding. Ik kan niets anders zeggen dan dat het goed gaat.
De benzine haal ik in Duitsland en nog steeds scheelt dit 20 eurocent per liter.
Maandelijks heb ik 15 euro minder nodig.

Ook moet ik nog gaan shoppen voor mijn verzekeringen. Manlief kan een collectieve verzekering afsluiten bij centraal beheer. Maar voordat wij dat doen wil ik eerst duidelijkheid hebben van zijn werkgever. Hopelijk 9 december.
Wij weten al onze WOZ waarde. Deze stijgt 14.000 euro naar 278.000 euro. Nog steeds een gigantisch verschil met de topjaren van 364.000, maar tegen de huidige tijd afgezet vind ik het nog iets onder de norm. Vooralsnog zijn het cijfertjes die er niet toe doen. Verhuizen willen wij de eerste 15 jaar zeker nog niet.

Och, nog op de valreep vergeten te vertellen. Dochterlief gaat carnavalsdinsdag op wintersport met haar school. Na overleg met de leraar hebben wij haar ingeschreven. De kleren hebben wij gekocht bij de Lidl. Voor 116,50 euro waren wij klaar. In een sportzaak heb je daar nog niet eens een jas voor. Nu heeft ze van ondergoed tot en met skipak. Ook de skibril en de zonnebril is daar gekocht. Volgens de leraar is een skibril erg belangrijk i.v.m. sneeuwblindheid.
Overdag hebben ze twee keer per dag skiles. En 's avonds hebben ze allemaal activiteiten met de groep, waaronder een fakkeltocht. Het lijkt mij erg mooi en ze verheugd zich er enorm op.
Ze overnachten in een Jugendhaus in het Alpbachtal. Hopelijk ligt er wel sneeuw. Ze moet maar veel foto's maken zodat wij mee kunnen genieten.

Fijn weekend maar weer allemaal.
 
  



 


 

7 opmerkingen:

  1. naar aflossingsvrij omzetten kan natuurlijk wel, alleen heb je dan geen recht meer op rente aftrek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou je geen recht hebben op rente aftrek?

      Verwijderen
  2. Wat leuk voor je dochter! En dat is inderdaad geen geld, is dat inclusief de trip? Hoe dan ook, mooi dat ze daarheen kan, dat zal een hele ervaring zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je MAG wel omzetten naar aflossingvrij omdat je nog onder de oude regeling valt.

    Of je bank dat WIL is weer iets anders. Je hypotheek moet wel aan de huidige NIBUD richtlijnen voldoen en de bank heeft nu een hogere zorgplicht.

    Bedenk wel dat ALLE ontvangen rente over je spaardeel in box 1 belast zal worden als je niet voldoet aan de fiscale eisen (15/20 jaar; te gebruiken voor aflossen hypotheek; bandbreedte etc). Is niet simpel.

    Google maar op "boete KEW", "eisen kew".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij mogen het gehele spaardeel zonder belastingbetaling aflossen op de hypotheek. Dat is al nagevraagd. Elk mag 36.000 euro.

      Verwijderen
  4. goed bezig hoor,en wat super leuk die trip die je dochter maakt,leuk hoor,een hele ervaring weer voor haar,en fijn dat je weer een kamer hebt opgeruimd bij je moeder,fijn dat je haar daar zo mee helpt

    BeantwoordenVerwijderen