Pagina's

maandag 23 november 2015

Zoonlief zijn weet en eet dag

Vandaag zijn we naar Eindhoven geweest naar zoonlief zijn nieuwe school voor volgend jaar. (mits hij slaagt) De R-oo-i P-an-nen.
We werden om 10 uur ontvangen door de receptioniste. Alle medewerkers zijn leerlingen van de school die begeleidt worden door leraren.
Deze verwees ons naar een zitje waar we koffie/thee kregen met een koekje. We hebben eens om ons heen gekeken. Aan de receptie zag je leerlingen, aan de bar, bij de koffie, het serveren van koekje en jus d'orange. Leerlingen met mappen in hun handen die de dagplanning moesten regelen.
Uiteindelijk kwam de decaan in kokskleren, want hij was ook leraar, ons welkom heten en ons overdragen aan een 3e jaars leerling hom, (horecaondernemer/manager), de opleiding die zoonlief ook gaat volgen.
Zij heeft ons een rondleiding gegeven door de school. We hebben in de schoolkantine mogen kijken waar net een pauze was. Van daaruit hebben we de restaurantkeuken bekeken. Daar waren 1e jaars leerlingen bezig met de voorbereidingen van de lunch. Er kwamen 33 mensen eten en wij met een groepje van 15 personen.
Elke week is er één dag praktijk. De ene week de keuken waar je leert koken en de andere week de bediening. Omdat beide richtingen niet de richtingen zijn waar je je diploma in gaat halen, worden ze niet helemaal uitgediept. Echter als leidinggevende moet je wel van alles op de hoogte zijn. Daarom worden deze lessen gegeven waar ik zeer over te spreken ben.
Daarna vertrokken wij richting hotelkamers. Er zijn 17 hotelkamers waar ook echt gasten mogen slapen. Alle 1e jaars moeten er ook een nacht blijven.
De hotelkamers worden helemaal gerund door de school, dus poetsen, bedden opmaken, boekingen en controle van de kamers. De 3e jaars vervullen de taken van leidinggevende in alle functies. Per slot van rekening gaan ze het 4e jaar een heel jaar stage lopen in die functie. Ze kunnen kiezen voor een heel jaar buitenland of 2x een half jaar binnenland.
Ook gaan de 3e klassers in de herfstvakantie naar Abu Dabi op vakantie. Ze bezoeken daar 7 sterrenhotels, restaurants en mogen proeven aan alle luxe die deze wereld biedt. Een unieke kans.
Na de hotelkamers hebben wij een presentatie gekregen en konden we vragen wat we maar wilden.
Om 12 uur kregen wij een drie gangen lunch, geserveerd door 1e jaars.
Je kunt daar ook gewoon gaan eten als klant zijnde. Alle klanten zijn ervan op de hoogte dat gekookt en geserveerd wordt door leerlingen en dat er wel eens wat fout gaat. Wij hebben echt mogen genieten. Rundvlees/groente soep, Scholfilet en heilbot met puree, rijst en groenten en mango met slagroom en mangomousse. Heerlijk was het.
Onze leerling bediende deed het in onze ogen erg goed. Ze vertelde veel en zei ook dat dit de eerste keer was dat ze zelf soep mocht opdienen uit de soepterrine. In een hoekje zat iemand die alle leerlingen in de gaten hield en opmerkingen noteerde. En er was ook een 3e jaars hom leerling die het overall zicht had op alle leerlingen. De lerares liep rond en de directeur kwam nog een praatje maken. Ook kwam de decaan weer langs om te vragen of alles duidelijk is geweest.
In het 3e leerjaar moeten ze zelfs een ondernemersplan schrijven, dusdanig dat dit aangeboden kan worden aan de bank. Wij zijn vol vertrouwen met deze school. Het is zoonlief op het hart geschreven.
Zoonlief had een hele leuke dag met veel indrukken. Hij heeft wel 10 keer gezegd dat hij heel erg graag naar deze school wil.
De reistijd bedraagt 's morgens en 's avonds 1,5 uur, dus 3 uur per dag. Hij kan de 30 minuten trein gebruiken voor studie. Of de bus ideaal hiervoor is, dat is nog maar afwachten.
Het 1e leerjaar heb je een beetje gangbare schooltijden, maar in het tweede jaar zul je ook 's ochtends vroeg bv. het ontbijt moeten verzorgen voor de gasten, of in/uitchecken van het hotel. Ook het diner tot in de late uurtjes hoort erbij. Als het erg laat is kunnen de leerlingen gebruik maken van de hotelkamers als ze de trein niet meer kunnen halen.

Nou, dat was het wel een beetje. Hij ziet er erg naar uit om hier te beginnen. Maar eerst nu nog flink gas geven op de huidige school. Onze zoon heeft hier helemaal geen zin in. Hij weet dat hij het diploma moet hebben voor zijn mbo opleiding. Maar hij heeft weinig inspiratie. Alles is leuker dan theorievakken leren.
Nog 5 maanden te gaan tot aan zijn examen. In deze 5 maanden staat er voor hem nog iets heel leuks op de planning, maar daarover meer in het nieuwe jaar.

1. Wauw jij hebt goed opgelet zeg hihi,alles weet je van die opleiding,leuke opleiding,mijn zoon heeft de hotelschool gedaan,maar daar waren geen hotelkamers bij ,wuj hebben daar ook wel gegeten toen,erg leuk,hij is nu afgestudeerd maar wil er niet mee verder ,hij was er klaar mee om altijd in de weekenden te werken ,tja dat is horeca.

2. Wat een leuke opleiding lijkt me dat. Wel goed voor hem om alvast de sfeer te proeven, nu weet hij waarom dit diploma zo belangrijk is.
    En ook voor jou als moeder moet dit een mijlpaal zijn.

3. dit zou iets voor onze dochter zijn. Zo leuk. Maar ze heft nog een aantal jaatr te gaan.

4. Wat een leuke opleiding, kan me voorstellen dat je zoon daar wel zin in heeft!

5. Wat heerlijk dat je zoon zijn weg heeft gevonden! Nu nog even dat diploma halen.

Huisvlijt

6. Goeie school! Goeie keuze! Hij gaat het er enorm naar zijn zin hebben, weet ik zeker :)

7. Dat klinkt als een leuke school. Hopelijk is dit voor zoon een extra stimulans om zijn diploma te halen. Ik zie het aan onze oudste vorig jaar nog een kind dat naar school ging omdat het moest. Dit jaar elke dag met plezier naar school leuke verhalen erover en leren zonder te mopperen. Zo'n verschil is het bij ons de middelbare en het vervolg.
    Moeder van drie

8. Wat lijkt me dat een geweldige opleiding! Een goede stimulans om nu nog even door te bikkelen!