Pagina's

dinsdag 19 januari 2016

De tijd vliegt (alweer) en de geldboot

Ohhhh, het is alweer half januari geweest. Ik heb gewoonweg weinig tijd om te bloggen. Lees wel trouw alle blogjes van jullie, maar kan me er slecht toe zetten om zelf te bloggen.
Met een zoon die jeugdprins is, zijn de weekenden overvol. Van alles moet er nog geregeld worden, de huisorde, de uitnodigingen rondbrengen, een cadeau bedenken voor de receptie, ach, van alles.
Het is een hele leuke tijd en die willen wij voor geen goud missen. En zoonlief natuurlijk al helemaal niet.
Wat zijn we blij dat wij voor beide kids een spaarpot hebben waar maandelijks in gestort wordt en waar geld uitgehaald wordt indien ze iets nodig hebben. Dit kan een fiets zijn, schoolboeken, laptop of zoals nu jeugdprins. Je hoeft niet na te denken over je eigen budget, het geld is er gewoon.

De geldboot gaat vrijdag varen en die brengt binnen 1 week heel veel geld binnen. Manlief ontvangt erg veel nog geld van zijn werkgever. Door een nieuw salarissysteem worden alle overuren ouder dan een half jaar uitbetaald. Niemand kan meer uren bewaren. Wij hadden deze uren vorige maand verwacht, maar het werd januari. Manlief ontvangt 235 uren. Omdat hij oproepdienst heeft lopen deze uren altijd erg op. Ook de extra oproepen van december worden verrekend. Daarnaast nog een nabetaling van een half jaar salarisverhoging, een eenmalige uitkering en nog als het goed is een salarisverhoging omdat hij in een andere schaal valt. Dit kan echter tot uiterlijk april uitgesteld worden.
Al het geld, samen met de jaarlijkse schenking die manlief ontvangt, vormt al het overgrote deel van het spaarbedrag dat wij voor ogen hebben.
Kunnen we daarna beginnen met extra aflossen en sparen voor een andere auto.
Ja, januari is dit jaar een goede maand voor ons.

Ook het boodschappengeld blijft goed gaan. We houden elke week wel geld over en dat verdwijnt of in een kleingeldpot of er worden extra boodschappen ingekocht.
Wat deze maand niet goed is gegaan is het tankgeld. Maar eigenlijk ook niet vreemd. Zoonlief is al twee keer naar zijn nieuwe school in Eindhoven moeten gaan, manlief en ik een dagje naar de sauna voor zijn 49e verjaardag, manlief al twee keer naar Venlo voor voetbal en we zijn extra benzine kwijt door mijn sporten.
Twee tot drie keer per week rijd ik 5 km met de auto naar het sportcentrum. 
Het gaat erg goed met me en ik wil dit blijven doen. Bij goed weer ga ik natuurlijk op de fiets, maar de laatste weken was het te slecht.
De kosten voor het sporten bedragen 32,50 per maand. Op dinsdag ben ik er 2,5 uur, op donderdag 2 uur en als ik op zondag ga, ook 2 uur.
Als ik dit afzet tegen de kosten is het 7,50 euro per week en 1,15 per uur.
Maar buiten de kosten om, gaat het gewoon goed met me. Het aquajoggen bevalt prima en conditioneel ben ik erg vooruit gegaan. Een echte blijver dus dat sporten.

Dochterlief begint donderdag aan haar proefwerkweek. Ze heeft zich goed voorbereid en kijkt er positief tegenaan.
Nog drie weken en dan gaat ze op wintersport met de school. Ze kijkt er erg naar uit. Ook zulk soort dingen worden betaald uit de spaarpot kids. 

Hebben jullie ook extra potjes voor de kids om alles uit te betalen of gaat het van de grote hoop af?
 

 

 

 

8 opmerkingen:

  1. Ja we hebben voor de kinderen een studie potje gespaard door mijn ouders. Deze komt vrij als de kinderen 15 jaar zijn. Zoon is nu 16 en het geld staat te wachten op een studie (of in zijn geval MBO systeembeheer vanaf september). Dochter is zover nog niet. De spaarpotjes voor de kinderen vullen we elke maand met een bedragje. Dit is echter een steuntje in de rug voor later dus daar komen we niet aan. Hebben ze iets nodig dan betalen we het van onze spaarrekening. Het is nooit een probleem geweest om iets aan te schaffen of te vervangen. Zo heeft zoon twee laptops. Een grote voor thuis en een kleinere voor school (ivm dyslexie).Soms moeten ze zelf bij sparen of wachten. Dat is goed voor het besef van de waarde van geld.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, lekker dat er zo'n geldboot aan komt!! Veel plezier met het verdelen/sparen van die centen ;-) En hier geen potjes voor kinderen, want geen kinderen. Maar tegen die tijd zou ik zeker sparen voor bijvoorbeeld hun studie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, superfijn voor jullie zo veel extra salaris en alles. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zo'n boot! En wat fijn dat het zo goed met je gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk dat je gewoon uit een potje kunt pakken! Dat lijkt me heel ontspannend werken. Ik heb eigenlijk alleen 1 spaarrekening.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk vooruitzicht, zo'n geldboot. Geniet ervan, evenals van jullie eigen 'Prins'. Niet dat ik erg bekend ben met het prinselijke carnavalsleven, maar sinds ik op de grens van Brabant en Limburg woon, ben ik er wel achter dat het heel wat werk en activiteiten met zich meebrengt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk hoor, zo'n schip met geld :-)
    Zo'n geldpotje voor de kinderen is handig. Ik heb daar een potje 'onderwijs' voor of anders 'onvoorzien'.

    BeantwoordenVerwijderen