Pagina's

woensdag 27 januari 2016

Salaris, aflossen, ziekte

Vandaag komt het salaris van manlief. De dag ervoor kan manlief altijd in zijn systeem kijken hoeveel het is. 
Omdat er veel achterstallige toeslagen waren en de benodigde overuren had ik het bedrag gegokt. Nou, het was heel erg veel boven het bedrag dat ik in gedachte had. Manlief gniffelde al dat ik maar opnieuw moest gaan rekenen. haha.
Dit betekent dat ik ruim een maand eerder het benodigde spaargeld voor dit jaar bij elkaar heb en dat ik ook eerder kan gaan aflossen.
Vanaf volgende maand wil ik 8 maanden lang 750 euro extra aflossen. Dit betekent dat eind september de 6.000 euro bij elkaar zijn en wij op de max zitten. Wel kan er nog gestort worden in de andere hypotheek, maar dat zien we nog.
 
Ook zit er op het einde van het jaar een bedrag van 6.000 euro in de pot voor vervanging auto. In 2017 zullen wij hierin toch flink moeten gaan storten.
Onze auto is van augustus 2007, dus hij wordt volgend jaar 10 jaar. Toch zijn wij nog super tevreden met deze ford focus station. Dit jaar hoeft de auto niet mee op vakantie en dat scheelt ook weer veel kilometers. En zolang er geen grote mankementen aan komen blijven we vrolijk verder rijden. 
Het is echter wel van belang om dan een flinke pot te hebben staan voor het geval wij moeten gaan vervangen. Deze auto kochten wij toen hij 10 maanden oud was. Het bij te leggen bedrag was toen 12.500, maar de onze had toen een waarde van ruim 6.000 euro. We moeten dus volgend jaar flink sparen hiervoor willen wij een vergelijkbare kopen. Alleen onze nieuwe auto moet een hogere instap hebben. Mijn lichamelijke klachten zijn na het autorijden altijd mijn benen en rug. Met een hogere instap hoop ik dat dit verdwijnt.

Dan staat er op het einde van het jaar op de planning dat we uit gaan kijken voor een andere ketel. Manlief denkt dat dit een bedrag van 3.000 euro zal zijn. Ik heb nog helemaal geen idee.

Genoeg plannen dus, buiten de vakantie om. Nog 178 dagen te gaan en dan vertrekken wij. 


Wat minder is, zelfs verschrikkelijk, en daar kan geen enkel geld tegenop, is de situatie waarin mijn dierbare vriendin zit. De vriendin die met mij meegeweest is naar Kreta. Wij zijn al 30 jaar samen.
Ze heeft sinds twee jaar een vriend en afgelopen week is geconstateerd dat hij ernstig ziek is. Dusdanig ernstig dat zijn levensverwachting tussen de 6 en 10 jaar ligt. Buiten het feit dat hij chemo behandelingen zal krijgen en natuurlijk moet afwachten wat zijn conditie blijft.
Ze zitten samen diep in de put en kunnen het nog niet geloven. Ik ben er voor hen zoveel als ik kan. En hun kinderen en ouders natuurlijk ook.
Samen willen ze in ieder geval deze jaren die ze krijgen ten volle benutten en veel gaan genieten.
Het probleem is alleen dat zij niet zonder haar werk kan op financieel gebied. De dagen genieten zal dus de vrije dagen moeten zijn en haar vakantiedagen. Ik hoop dat ze nog vele mooie jaren samen mogen genieten. Ik gun het hun van harte.

Geen fijne afsluiting van de blog, maar wel een heel reële. Je druk maken over je eigen situatie staat in schril contrast tegenover gezondheid.
 
 

 
 

12 opmerkingen:

  1. Tegenwoordig zijn er veel auto,s met een hogere instap. Je hebt dus een ruimere keuze als jullie auto straks aan vervanging toe is. Wij hebben toen wij ons bed vervingen, ook een hoger bed gekocht, ik weet niet of jullie dat al hebben, maar als je rugpijn ed hebt, kom je ook veel gemakkelijker je bed uit. Wat erg voor je vriendin en haar vriend, het is fijn voor hun dat ze een goed netwerk hebben zodat ze van iedereen veel steun krijgen. Veel sterkte ook voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een verhoogd bed hebben wij gelukkig al gekocht met dit bed i.v.m. mijn heupen. En dank je wel.

      Verwijderen
  2. Heel akelig en vervelend voor je vriendin en natuurlijk nog akeliger en vervelender voor haar vriend. Sterkte voor iedereen die dit nodig heeft! Maar natuurlijk mag je ook genieten van het behalen van je prachtige spaardoel, het feit dat je al kunt gaan aflossen en je vakantie die iedere dag opnieuw een dagje dichterbij komt... Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heftig voor je vriendin,hopen maar dat ze nog lang samen mogen zijn,en wat ben je goed bezig met aflossen ga zo door

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je schreef dat je toeslagen krijgt. Als je inkomen hoger is, zijn je toeslagen dan nog wel in orde?
    Een auto kan lang mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen toeslagen van het rijk. Dit waren allemaal achterstallige betalingen van CAO, loonsverhogingen en over de 200 uren overwerk.

      Verwijderen
  5. Ik kan je een andere auto aanraden idd, ik als heuppatiënt ben er zó blij mee. Beste auto tot nu toe: de Renault Espace. Echt een topper.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat verschrikkelijk. Gezondheid is inderdaad met geen geld te koop. Maar wel fijn dat jullie qua sparen zulke stappen kunnen zetten. Of beter gezegd; sprongen kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat worden moeilijke tijden voor je vriendin en haar vriend, hopelijk hebben ze nog vele, zo prettig mogelijke jaren.

    Als jullie in dit tempo doorgaan, is de hoge-instapauto snel een feit:-) Ik kan je zo'n auto aanraden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O wat erg voor je vriendin en haar man! Heel veel sterkte gewenst!

    Wat fijn dat alle geldzaken zo voorspoedig verlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heftig voor de vriend van je vriendin! Gezondheid blijft je grootste rijkdom... Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn die financiële meevaller, maar wat een naar nieuws voor je vriendin en haar partner zeg....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen