donderdag 25 februari 2016

Boodschappengeld en boodschappen

Elke 23e van de maand voel ik me erg rijk. Dat klinkt echt gek want het overzicht heb ik altijd wel. (behalve vorige maand) Maar op die dag worden mijn envelopjes gevuld. 
En dat vind ik altijd zo'n rijk gevoel. Een schone nieuwe maand ligt voor je. 

Vandaag heb ik de boodschappen gehaald i.p.v. morgen. 
Hier in huis is het erg onrustig. Dochterlief moet naar alles gebracht en gehaald worden. Het kost me vele uren op een dag. Op woensdag is het ergste, school brengen en halen, therapie brengen en halen, muziekles brengen en halen, cadeautje voor vriendin kopen brengen en halen, naar atletiek kijken brengen en halen. Dit werd gisteren gelukkig voor me gedaan, maar de komende twee weken moet ik rijden naar atletiek. Dochterlief gaat kijken)

In totaal kwam ik alweer erg goed uit. Hoe het kan weet ik niet, maar al geruime tijd vallen mijn boodschappen goed binnen het budget.
Ik kocht bij de Li-dl voor 38,78 en bij de a-h voor 30,95 inclusief koopzegels.
In totaal was ik 68,73 kwijt. Ik zal nog een brood moeten kopen en appels komende week. Dit betekent dat ik ruim 27,50 euro overhoud. Dat stop ik in de pot voor onvoorziene uitgaven.
Ik heb een pot in de keuken staan waar altijd het kleingeld ingaat. Daar stop ik ook nu weer het geld in dat overblijft van de boodschappen.

Dochterlief heeft voor komende week het menu gemaakt. Ikzelf ben inspiratieloos.
Voor vandaag staat nog wortelenstamppot met rundersaucijs op de planning. Ik had een flinke zak wortelen gekregen. Eén portie in de vriezer en de andere portie vandaag op het menu. 
Morgen erwtensoep en vandaag zoonlief al wat. Hij voelt zich niet lekker. Hoesten, keelpijn en hoofdpijn.
 
Zij heeft erbij gezet:
Bami met saté (3,35) en nog wat kruiden toevoegen
Lasagne met champignons, prei en paprika (1,90 rest uit voorraad)
Friet (2,12 rest uit voorraad)
Knoflookspaghetti met zalm en spinazie (5,15 rest uit voorraad)
Zelfgemaakte pizzabroodjes met prei, paprika en hamblokjes (5,00 rest uit voorraad)
Zelfgemaakte chinese tomatensoep met stokbrood en heksenkaas (alles uit voorraad)
Voor volgende week is al gepland: 
Aardappelen met boontjes en zigeunerschnitzels. (4,75 rest voorraad)(Wel al gekocht)

Alles wat ik uit de voorraad haal komt op een briefje terecht en wordt de week erna weer aangevuld.

Zeer gevarieerd en vooral fijn dat ze komende week zonder morren alles eten. Alleen zoonlief vindt de knoflookspaghetti met zalm niks en hij krijgt dan een rest erwtensoep en wortelenstamp.

In totaal is het avondeten de komende week 22,45 exclusief yoghurt en pudding.
Daarnaast voorraad gekocht, wasmiddel en brood, fruit en boterhambeleg en kaas. 

Het ziet er weer goed uit. Hoe gaat het bij jullie?
 



 

 

9 opmerkingen:

  1. Je menu ziet er lekker uit!
    Hier ook net weer salaris binnen. En dan gaat er meteen een heleboel vanaf. Die eerste week nadat het gestort is gaan alle incasso's eraf. Dat was kort genieten van het bedrag. Wel een mooi bedrag want dit was een 'normale' maand zodat we makkelijk konden zien hoeveel het salaris was gestegen door periodiek en belastingverlaging.

    Ik maak geen potjes, maar ik houd wel een boekhouding bij. Ik pin het huishoudgeld en heb een stelbedrag. Wat over is wordt de week er na weer aangevuld tot het bedrag van de volgende week. Alles wat ik niet extra hoef te pinnen gaat naar de extra aflossing van de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knoflookspaghetti klinkt mij dan weer lekker in de oren :-)
    De laatste dagen heb ik weer meer tijd gestoken in onze budgetten. Voor het eerst sinds 2012 heb ik het gevoel 'hè, we hebben eigenlijk best veel'. Anders was het altijd krap, passen en meten. Het kost dus tijd, moeite, doorzettingsvermogen, maar uiteindelijk levert het me toch op waar ik naartoe wil.
    Ik vind het inmiddels belangrijk om álles te budgetteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Best pittig inderdaad dat je zo veel moet rijden. Ik vind altijd dat je dag daar zo ineffectief van wordt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een vraagje: betaal jij uit je envelopjes ook poets/wasmiddelen, persoonlijke verzorging, zaken als hoestdrankjes, neusspray e.d.?
    Als dat zo is dan vind ik het knap om met 100 euro per week met vier personen uit te komen. Nog tips voor mij? Heb jij ook budgetten voor kleding e.d.
    Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wasmiddel kun je zelf maken van sunlightzeep. Neusspray kun je zelf maken met een flacon met druppelaar.en anders erg goedkoop bij lidl.hoestdrank is bij ons: gorgelen met zout water, of thee met honing.voor veel dingen zijn er alternatieven, vele kleintjes maken een grote. Oja, sindskort maak ik ook mijn eigen zeep, waar ik binnenkort ook wasmiddel van ga maken :)

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je tips. Ik heb de neusspray nodig voor Hooikoorts.
      Beetje lastig zelf te maken. Ik koop de wasmiddelen e,d. In Duitsland bij de DM. Ik heb het geluk aan de grens te wonen want dit scheelt behoorlijk vergeleken met de prijzen hier in Nederland. Maar hoe jij het doet zal zeker nog goedkoper zijn. Nog creatief ook zelf je zeep maken en je weet wat erin zit.
      Marloes

      Verwijderen
    3. Ja, Marloes, hier betaal ik alles van. Het wasmiddel is van Lidl of ah. Eigen merk. Shampoo en dergelijke koop ik in de aanbieding met 1+1 of in Duitsland. Dat is bij ons ook vlakbij. En zelf wasmiddel maken heb ik gedaan, maar de was gaat ervan stinken en je krijgt het op den duur niet goed schoon.
      Daarnaast heb ik ook budgetten voor kleding. De kids krijgen 50 euro per maand. Voor mijn man en ik heb ik geen budget. Ik koop als we iets nodig hebben. Voor mijn man meestal 2x per jaar wat overhemden of een broek. Voor mezelf ben ik wel duurder uit omdat ik overgestapt ben van de jeanszaken naar wat gekledere zaken. Dat is dan automatisch ook duurder. Deze kleding is tijdlozer en kan ik veel langer doordragen. Elk seizoen koop ik nu een stel kleding en zo langzaamaan wordt de kledingkast gevulder. Woon je ook in Limburg Marloes?

      Verwijderen
    4. Ja ik woon in Venlo. Ik vind het best handig, wonen aan de Duitste grens.
      Ik tank ook altijd in Duitsland b.v. Veel dingen zijn echt "billiger" aan de andere kant van de grens.

      Ik vind het knap van jou dat je met 100 euro per week met 4 personen rond komt.
      Ik ga je blog eens goed volgen. Wie weet wat dat mij gaat opleveren :)
      Goed voorbeeld doet goed volgen zullen we maar zeggen.

      Marloes

      Verwijderen
  5. Ik heb wel eens een paar maanden al onze bonnen bewaard, maar sindsdien reken ik het niet meer uit, is niet meer nodig. Ik probeer zo voordelig mogelijk te koken, koop groenten en fruit in de aanbieding. Koop voorraad bij 1+1 gratis, alleen als ik het gebruik (!) we kopen sowieso weinig onzinproducten en vrijwel geen merk producten. Met een smalle beurs hebben wij inmiddels al veel ervaring met besparen op boodschappen, kleding en doen zoveel mogelijk op de fiets zodat we ook zo min mogelijk benzine verbruiken. Het is voor ons noodzaak, maar daarnaast worden we ook blij van besparen

    BeantwoordenVerwijderen