zaterdag 12 maart 2016

Zonnepanelen

In onze wijk hebben wij een folder gekregen om gebruik te maken van een gezamenlijk aanbod om zonnepanelen te kopen. Nu zijn wij hier al langer mee bezig en wij willen hier gebruik van gaan maken.

Daarnaast staat er geschreven dat wij een vrijstelling hebben van btw. Of dit altijd zo is? Geen idee, daarom schrijf ik het hier.
Het bedrijf verzorgd de teruggave.
Ook kunnen wij gebruik maken van een duurzaamheidslening waarbij de rente tussen de 1,5 en 2% is. 
Gunstiger dus om deze lening te pakken dan te stoppen met aflossen omdat de rente op de hypotheek 5,3% is.
Je mag tussentijds boetevrij aflossen met een minimumbedrag van 250 euro. 
De provincie bepaalt of wij hiervoor in aanmerking komen. Hoe? Ook dat weten wij niet en vragen wij na zodra wij een gesprek krijgen.

Wij hebben ons aangemeld en ik ben erg benieuwd.
Wat ik wel tegen vind vallen zijn de voorbeelden op hun site. 8 panelen en een opbrengst van 2500 KW per jaar. Ik vind dat weinig.
Ook heb ik nog geen idee van de kosten van de panelen.

Ik hou jullie op de hoogte en als iemand mij iets kan vertellen hierover, graag.



24 opmerkingen:

  1. In mijn woonplaats is ook zoiets. Dat aanbod gaat per postcode, dus ik wacht tot mijn postcode aan de beurt is. Dan ga ik er wel op in. Dit omdat op mijn huurhuis panelen leggen wel mag, maar dan wordt de huur ook hoger. Daar schiet ik niks mee op. Dus komen straks de panelen op daken van scholen of instellingen in de wijk. Deze lokale energieboer doet zijn werk goed, dat heb ik al uitgezocht.
    2500kwh vind ik veel hoor, zou twee keer mijn verbruik zijn. Want het verbruik zelf heb ik eerst aangepakt, en ben nog steeds bezig met verlagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons is dit weinig. We komen van 5800 af en zitten nu op 4200 Kw. We hebben een sauna die 9 Kwh trekt en koken inductie. Behalve het stoken gaat alles elektrisch. Daarbij 4 personen in huis.

      Verwijderen
    2. Ligt er aan als je ook huurtoeslag krijgt dus meenemen in de huurprijs/service kosten kan ook een hogere toeslag betekenen waardoor zonnepanelen wel zeer aantrekkelijk worden ook bij huren :)

      Verwijderen
    3. 2500 kWh is een verbruik voor 2 peresonen (normaal dan he). Jullie verbruik is best hoog (al is het wel logisch met electrisch koken en met de sauna). Dus dan heb je ook veel panelen nodig om dat te dekken.
      In aanmerking komen is a) goede zonnepaneel installatie en b) kredietwaardigheidcheck. Ik denk wel dat jullie daar door gaan komen, al is het een aardige papierbergwerkje bij de aanvraag.
      Als je doorrekent wat zonnepanelen opbrengen is dat 6%. Aflossen op je hypotheek is iets van 5%. Beide zinvolle investeringen dus, en zonnepanelen nog iets zinvoller.
      https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-kopen/kosten-en-baten-van-zonnepanelen/

      Verwijderen
  2. Wij hebben ze zelf aangeschaft: 20 panelen van bij elkaar 5200 Wattpiek. Doordat ze op t westen liggen hebben we ca 4500 kWh opbrengst, niet optimaal maar nog steeds goed voor een terugverdientijd van ca 6 a 7 jaar. Rendeert beter dan op een spaarrekening! De omvormer moet ws na ca 10 jaar vervangen worden, panelen gaan nog veel langer mee. De BTW kan je idd terugvragen: je word zonnepaneel-energieproducent en start een bedrijfje daarvoor. Vraagt vervolgens de BTW op aanschaf terug, doet de rest van het kalenderjaar wel braaf kwartaalaangifte en je meld je bedrijf weer af. Volkomen legaal. Mijn man heeft t zelf gefikst met een voorbeeld van een site. Van milieucentraal geloof ik.
    Dubbel leuk zo'n zonnige dag als vandaag! Groeten MD

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lastig, weer een lening er bij. Is een lage rente, maar toch een lening.
    Je kunt het beste zelf uitrekenen met behulp van een energievergelijkingssite in hoeveel jaar jullie hebben terugverdiend. Neem geen slimme meter, dat kost je alleen maar geld.
    Hou er rekening mee dat de energie steeds voordeliger wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen andere lening lopen buiten mijn hypotheek om.

      Verwijderen
    2. In de toekomst zou de energie zomaar juist eens veel duurder kunnen gaan worden.

      Verwijderen
    3. In de toekomst zou de energie zomaar juist eens veel duurder kunnen gaan worden.

      Verwijderen
  4. ik heb eind augustus 2015 d.m.v een duurzaamheidsleneing tegen 0,5% zonnepanelen op ons dak laten leggen. Ons dak is gelegen op het zuiden en de verwachtte opbrengst zal met 12 panelen ongeveer 3200 kWh zijn.
    Het terugvragen van BTW kun jezelf doen met voorbeelden van internet.
    Mijn totale kosten waren 4850 eruo. Ik heb mijn BTW aftrek gebruikt voor de eerste aflossing. Daarnaast heb ik mijn voorschot van energie niet veranderd. Het geld wat ik elk jaar terug krijg van mijn energiemaatschappij rond ik naar boven af. Hiermee doe ik een extra aflossing op mijn zonnepanelenlening. Met 4 à 5 jaar ben ik van deze lening af en zijn de panelen voor de volgende 15 jaar goed voor extra inkomsten om mijn hypotheekschuld af te bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij wachten nog een tijdje. Eerst eens kijken of de regering misschien ook de opbrengst van zonnepanelen gaat belasten in de nabije toekomst. Wie had ook ooit gedacht dat het CPB met het voorstel zou komen om de eigen afgeloste woning in box 3 onder te brengen. Wij vinden wel de subsidie op een palletkachel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, maar zo blijf je vast zitten aan een dure bron.

      Verwijderen
  6. Als wij panelen gaan leggen, dan is dat niet voor ons volledige gebruik. De panelen zouden dan ons gemiddelde gebruik dekken, en pieken zouden we toch gewoon nog van de electriciteitsmaatschappij krijgen/kopen. Op die manier hoef je niet veel van je opgewekte elektriciteit te verkopen, en ben je dus niet afhankelijk van hoeveel geld je daarvoor krijgt.

    En: circa half je energiegebruik met zonnepanelen doen scheelt natuurlijk tóch al flink op de rekening!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook zonnepanelen. Kwamen ook op het idee door zo een folder. Mijn advies, vraag bij meerdere partijen offertes aan. En vraag door over de gebruikte materialen voor alles.Niet alleen de panelen moeten goed zijn, maar ook van de omvormer naar je meterkast. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een klein eenmansbedrijf, die zelfs op het dak is gaan kijken voordat hij een offerte deed. Was niet de allergoedkoopste, maar wel iemand die meerdere opties van plaatsen had doorgerekend (plat dak). Daardoor konden we meer opbrengsten genereren. En dat terugvragen van de btw vond ik makkelijk zelf te regelen, op internet is er genoeg over te lezen. Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben 9 zonnepanelen, goed voor een opbrengst van 2200 KWH per jaar, pal op het zuiden. Het aantal zonnepanelen zegt niet zoveel over de opbrengst, omdat er verschillende panelen bestaan, met verschillend rendement. Wij verbruiken 2100 KWH per jaar, met 4 personen, ook wij koken op inductie. Verder overal led lampen en veel opletten, zo gaat bijv. de modem 's nachts uit, hebben we weinig sluipverbruik en een zuinige wasmachine/vriezer/koelkast e.d. Ook doen we zoveel mogelijk de vaatwasser/wasmachine aan als de zon schijnt. We krijgen elk jaar ook een paar honderd euro terug voor de geleverde energie. Wij zijn heel tevreden over de zonnepanelen!
    Wij hebben die BTW teruggave ook gedaan, helemaal legaal en scheelt ook weer! Wij hebben ze nu 3 jaar, zelf gelegd en met subsidie en teruggave van BTW waren we €2000 kwijt. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben 9 zonnepanelen, ze liggen er volgende week een jaar op en hebben tot nu toe 2425 KWH opgeleverd. Aangezien ons verbruik rond de 4000 ligt is het toch meer als de helft. Vraag inderdaad bij meerdere bedrijven offerte op en ga niet zomaar uit van de folder. De BTW teruggave heeft mijn man zelf gedaan dit stelt echt niets voor. Kijk ook goed na welke omvormer je wilt en waar hij geplaatst kan worden. Sommige maken een zoemend geluid en aangezien die van ons naast de slaapkamer van zoon op zolder kwam wilde we dit niet hebben. Niet dat hij er 's nachts last van heeft (want geen zon dus geen geluid) maar wel overdag als hij moet leren op zijn kamer leid dit wel af. Kijk ook goed hoe de kabel naar de meterkast gaat lopen vanuit de panelen. Er waren bij ons bedrijven die wilde de kabel via de buitenmuur laten lopen over de hele voorkant van het huis (geen gezicht zo'n kabel over de muur). Maar dit was de snelste en makkelijkste (dus voor hun goedkoopste) manier. Laat je dus van te voren goed informeren bij bedrijven en kijk uit wat ze evt. als extra kosten rekenen.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou je wel erg goed laten informeren vooraf, en dat door meerdere bedrijven. Er zitten veel beunhazen tussen die alleen maar veel panelen weg willen zetten. Neem iemand die betrouwbaar is, en het liefste ook iemand uit de buurt. Mocht de plaatsing niet goed gaan of naar behoren verlopen dan hebben ze er meer baat bij om het goed te herstellen. Slechte recensies willen lokale bedrijven niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank jullie wel voor alle tips. Hier gaan we zeker mee aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik kon ook via de woningbouwvereniging zonnepanelen krijgen, helaas bleek mij dak te veel schaduw te hebben, en kon het bedrijf dan niet de opbrengst garanderen die zij in hun folder opgeven, ze zouden dan een boete moeten betalen aan de woningbouw. Het ging helaas niet door.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hmm. Benieuwd naar je verdere ervaringen hierin, ik zou mij hier ook eens meer moeten verdiepen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben twaalf panelen en een verwachte opbrengst van 2500 KwH. Zo te zien aan de opbrengst tot nu toe wordt dat hoger. We hebben een verbruik van ongeveer 2400 voor vier personen. We hebben dus overcapaciteit. Binnenkort hebben we weer een oven en we willen op inductie gaan koken als we de keuken gaan vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben het via Vereniging Eigen Huis laten doen. Die hebben het later ook gecontroleerd.
      Ons dak ligt op het zuiden, maar is vrij schuin en in donkerste maanden hebben we wat schaduw van de buren op het dak.

      Verwijderen
  15. Wij hebben 12 panelen op het zuiden met een geschatte opbrengst van 2600kwh, precies ons verbruik. In werkelijkheid was de opbrengst in 2015 3200kwh. Je moet goed letten op het soort panelen. De standaard waren panelen waarvan als 1 door schaduw oid niets opwekte de hele rij niets opwekt. Nu zijn er panelen die allemaal afzonderlijk werken waardoor de opbrengst groter is. Kies voor een bedrijf dat ruime ervaring heeft. Olga

    BeantwoordenVerwijderen