Pagina's

donderdag 7 april 2016

Diepvries leegmaken

Deze maand wil ik de diepvries zoveel mogelijk leeg hebben. Ik wil graag een lade gaan gebruiken om asperges in te vriezen. Lekker deze zomer aspergesoep hebben. Een kilo of 7 moet erin passen.

Ik had opgeschreven wat erin zit.
Gehakt, gehakt, kipschnitzel, speklappen, vissticks, kipfilet, zalm en chipolataworstjes.
Prei (2x), prei met paprika, friet, friet, kroketten, frikandellen, kaassoufles, bitterballen en carreros. En drie potjes kliekjes.
Vers lag er: courgette, bleekselderij, wortelen (2x), paprikamix, aardappelen en een zak uien, walnoten en knoflook.
Daarnaast zit mijn voorraadkast helemaal vol met houdbare spullen. Ook die moet ik eens onder handen gaan nemen.

Ik ben begonnen met het opstellen van een lijst met gerechten die ik kan maken:

Macaronisalade met bleekselderij, walnoten
Courgettesoep met aardappel, ui met stokbrood
Wokkelspaghetti
Kliekjesdag
Kipschnitzel met wedges en gele boontjes
Wortelenstamppot met speklappen
Chipolataworstjes, puree en wortelen
Friet
Vissticks, aardappelpuree en sperziebonen
Spaghetti
Nog een keer courgettesoep met stokbrood
Snijbonenstamppot met speklappen
Lasagne
Chinese tomatensoep met stokbrood
Chili con carne

De bijbehorende boodschappen had ik voor nog geen 50 euro.

Ik heb daardoor deze week wat extra water gehaald, wat wijn, voor de kids wat extra verwennerij en heb nog steeds 30 euro over. Het geld dat ik overhoud verdwijnt in de rijles pot. Dat scheelt volgende maand dan een keer minder van de rekening halen.

Komende week zal precies hetzelfde zijn. Ik haal dan wat extra melk, chocomel en frisdrank.

Na deze lijst heb ik nog één stukje zalm, één kipschnitzel en één keer friet met snacks liggen.
Met gemak heb ik dan een lege lade voor mijn asperges.

Maken jullie ook wel eens de vriezer leeg?




 

12 opmerkingen:

  1. Ik probeer er inderdaad wel op te letten. Maar sinds ik met een weekmenu en boodschappenbudget werk wordt mijn voorraad ook kleiner en hoeft er veel minder opgemaakt dan wel weggegooid te worden. In onze vriezer zitten dan ook geen kliekjes. Ik ben nu wel bezig om de voorraad moedermelk op te maken, die vult ook een grote lade. Hier kan dan weer de voorraad friet en snacks in die wij altijd groots inkopen bij de Makro. Dat staat ook een dezer weken op het programma dus de ruimte is welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja hoor,ook ik eet de diepvries wel eens leeg.Lekker besparen.
    Lees dat je walnoten in de vriezer hebt.Hoe doe je dat,met of zonder dop/schil?Wist niet dat dat kan.
    Jose

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat staat bij het rijtje vers dat in de garage ligt in de groentebak.

      Verwijderen
  3. Dat lukt me niet zo snel met de 10 lades. Geen idee hoelang ik erover zou doen om hem echt leeg te eten, toch wel meer dan 6 maanden.

    Ik koop ook zeer regelmatig aanbiedingen bij. Vanaf augustus ga ik wel plannen om 3 lades over te hebben tegen de tijd dat het oogsttijd is. Ook moeten er altijd wel zo'n 8-10 kilo spruiten in, dat is geen eigen kweek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Extra leeg eten doe ik niet want ik probeer gewoon regelmatig een alles op te eten. Ik heb vier lades. In een klein lade zit snacks en friet, in de andere vlees aanbiedingen die ik gewoon tussendoor gebruik. De derde is voor brood en die is gewoon om de drie-vier dagen leeg en de laatste voor porties pasta, bami of stamppot die over zijn en die worden op de sportzondagen opgegeten omdat ik dan geen tijd heb om te koken (kliekjesdag).
    Dus hier is de diepvries gewoon constant in gebruik.
    Aspergeseizoen komt er gelukkig weer aan alleen vind ik ingevroren asperges echt niet lekker (verwend persoon ben ik). Dus ik eet ze alleen in het seizoen vers.
    Moeder van drie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, wij eten hem ook eens in de zoveel tijd zo leeg mogelijk, om hem daarna weer te vullen natuurlijk ;) dat gaat gek genoeg altijd een stuk sneller... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben er nu mee bezig, maar heel hard gaat het nog niet. Dat lijstje van jou is handig, dat moet ik misschien ook maar even maken, mogelijk gaat het dan vlotter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn diepvries leeg eten lukt eigenlijk nooit. Er beland altijd weer iets nieuw in voor hij echt leeg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, toch wel regelmatig. Ook om hem een goede schoonmaakbeurt te kunnen geven.

    En soms om zuinig te leven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, dat proberen wij althans :-) Wij hebben ook zo'n lijstje; erg handig! Maar vaak zijn er aanbiedingen, waardoor de vriezer naar verloop van tijd zo weer vol zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, een keer per jaar rond mei zorg ik dat hij leeggegeten is. Dan kunnen daarna de zomergroeten in een frisse diepvriezer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zal nu wel moeten! Over ruim 10 weken moeten we het huis uit! Goed idee om menu's te maken, ga ik van de week ook even voor zitten!

    BeantwoordenVerwijderen