Pagina's

vrijdag 15 april 2016

Doel 2016: nieuwe ketel

Naast het feit dat wij zonnepanelen krijgen staat op ons lijstje voor 2016 een nieuwe cv ketel.
De huidige ketel is 15 jaar oud en aan vervanging toe.
Ik heb me verdiept in de verschillende soorten en uitgekomen bij de Vaillant, VHR 35-38/5-5. Wij hebben dit zwaardere broertje van de 30-34 nodig omdat wij achter het huis nog een saunaruimte hebben waar wij ons ook kunnen douchen. 


Vandaag is het bedrijf geweest om even alles na te zien en een offerte te maken. 
De zonnecollectoren die reeds op het dak liggen en de daaraan gekoppelde boiler moeten weer aangesloten worden op de nieuwe ketel.
Dit vergt een aanpassing omdat de nieuwe ketels niet meer heet water (90 graden) binnen mogen krijgen dat van de collectoren komt. Daar zijn ze niet meer op gemaakt.
De koudwaterleiding dient nu al gekoppeld te worden aan de leiding van de collectoren voordat het de ketel naar binnen gaat. Dit betekent dan kouder water en moet de ketel bij verwarmen.
Dit vind ik echter zonde van het onnodige gasverbruik omdat de ketel dan toch aanslaat. Het bedrijf gaat kijken of er een voeler gemaakt kan worden in de ketel zodat deze niet meer aanslaat en dat het water tot 60 graden terug gekoeld wordt en niet lager.

Buiten het feit dat een nieuwe ketel natuurlijk zuiniger in gebruik is hoeven wij ook twee jaar geen onderhoudskosten te betalen aan dit bedrijf. Scheelt ook weer 2 x 91,17 = 182,34.

Ik hou jullie op de hoogte van de aankoop.

En hierna zijn we ook zo goed als klaar met onze doelen voor 2016.
Ja nou, niet helemaal, onze slaapkamer verven. Ik heb al enkele stukjes proef geverfd om de kleur uit te zoeken. Manlief vond dit niet zo leuk. Haha, boeie. Ziet toch verder niemand tot nu toe. Jullie dus nu. De middelste kleur boven is de linkse kleur beneden op een andere plek in de slaapkamer. En linksboven is rechtsbeneden. Ik ben er nog niet uit.





Fijn weekend allemaal.
 
 

4 opmerkingen:

  1. Kan je geen buffervat voor de cv plaatsen? Dat is hoe wij dat (later) willen oplossen. Dan word het vat in de buffer voorverwarmd door de collectoren en gaat het via de buffer naar de cv.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom deze ketel ? Zie een Atag en zelfs een Intergas meer zitten. Denk er aan ketels zijn niet zoveel zuiniger geworden dan 15 jaar jaar geleden, nog steeds zelfde rendement vaak. Tegenwoordig zit er een zuinigere pomp op maar dat is ook zelf te bewerkstelligen dmv lage pompsnelheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had een knop die op aan of uit kon of hij constant warm water leverde of alleen bij vraag. Ik kwam daar pas achter toen ik elke nacht wakker werd van de ketel die aansloeg vlak boven mijn hoofd.
    Weet niet meer welke ketel het was, ben al verhuisd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hadden wij ook, maar stond uit. Van zulke zaken word je inderdaad vanzelf wijzer.

      Verwijderen