woensdag 6 april 2016

Dopapril

Deze maand doe ik weer mee met de 'dopapril' van Marina van der Wal, Puberdeskundige.
Vorig jaar was deze challenge ook en toen heb ik tussentijds afgehaakt omdat ik én mezelf én zoonlief niet kon motiveren.
Maar dit jaar ben ik er klaar voor. Zoveel mogelijk positiviteit brengen in mijn gezin. Zorgen dat zoonlief helemaal klaar is voor zijn examen, zonder 'gezeur' van ouders.

Waar gaat het om?
Elke werkdag ontvang je een mail van haar waarin een opdracht verwerkt zit. Deze opdracht gaat meestal over jezelf. Bv voelen waarom er een irritatie was, wat jouw rol is in een gesprek aan tafel, hoe je je voelt bij een bepaalde handeling van je kind, complimentjes aanvaarden.
Daarnaast is het de bedoeling dat je elke dag iets positiefs op haar facebook pagina zet over je kind. Deze pagina is geheim, dus alleen de deelnemers kunnen meelezen.
Momenteel gaat het erg goed. Wij zijn vandaag pas aan de 6de dag en ik merk al resultaat. Omdat ik wist hoe het in zijn werk ging ben ik de laatste dagen van maart al stiekem begonnen.
Zoonlief is enthousiast aan het werk voor zijn schoolexamen. Ik complimenteer hem voor zijn inzet, zijn opruimen, zijn gedrag. Al het positieve dat ik zie wordt omgezet in een compliment. Het negatieve negeer ik en ik zorg dat ik daar geen irritatie bij mezelf mee opwek. Het is een enorme eye opener, want ik merk dat ik 9 van de 10 keer verkeerd gereageerd heb en daardoor ruzie veroorzaakte.
Zijn cijfers zijn super tot nu toe. Vandaag en morgen nog en dan zijn de mondelinge en schriftelijke toetsen achter de rug.
Met dochterlief is het een ander verhaal. De aanpak naar haar is ook anders. Haar hoef ik niet achter de veren te zitten voor haar schoolwerk. Ik zoek de complimentjes in de rest waar zij stimulans nodig heeft. Natuurlijk krijgt zij complimentjes over haar ijver en vlijt. Zou niet goed zijn als het niet was. Maar ineens dekt ze haar bed op en ik zeg haar dat ik daar blij mee ben. Ook ruimt ze de tafel af of helpt ze mee.

Ik kan niet anders zeggen dat ik nu na een week al zoveel moois zie gebeuren. 
Zoonlief zei vanmorgen uit zichzelf dat ze straks na het Engels met een groep even naar de mekdrek gaan. Normaal gesproken zou hij dat niet zeggen. Ook heeft hij gisteren zijn voetbalspullen opgeruimd en zelfs in de wasbox gedaan. Dit is altijd een ergernis. Zijn tas en spullen lagen normaal overal in de garage.
Dochterlief doet ook volop mee. Zelfs oordopjes op hebben zodat ik niet mee hoef te genieten van de boost van het geluid. Heerlijk hoor.

Ruzie onderling hebben ze nooit, dus daar hoeft niet aan gewerkt te worden en dat is natuurlijk ook al heel fijn.

Ik ben erg blij dat ik meedoe en ga er helemaal voor.
 

10 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat dat zo goed werkt en dat je gelijk resultaat ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt allemaal superpositief. Mooi dat zo´n challenge zo goed kan helpen. Ben ik heel raar als ik niet weet wat mekdrek is ;) Alhoewel, ik heb een vermoeden, heeft het iets met een gele M te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn die positiviteit!!! Nu hopen dat de sfeer zo blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed dat je dat doet,fijn dat het zo goed gaat,succes hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, klinkt als een mooi project. Succes jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh klinkt positief zeg!
    Ga zo door zou ik zeggen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmmmm. Volgens mij zou dat heeeeeel goed voor mij zijn. Dochter was vandaag naar de Mekdrek en ik was boos dat ze daar 10,60 euro had uitgegeven van haar eigen zakgeld. Uiteraard mag ze (in theorie) zelf beslissen waar ze dat aan uitgeeft. Nu (in de praktijk) baal ik dat ze het opmaakt aan vreterij.
    Ik zal op zoek gaan naar een link.

    BeantwoordenVerwijderen