zondag 2 oktober 2016

Alles gooien we overhoop!

Naar aanleiding van de contacten die wij hebben gehad met de bank en door mijn laatste blog heb ik weer contact opgenomen.
Het klopte inderdaad dat er fouten zitten in het niet opnieuw kunnen storten nadat je de looptijd verkort hebt. Ze willlen het opnieuw gaan uitzoeken.

Tijdens dat gesprek heb ik aangegeven dat ik zoveel andere vragen heb. Wij hebben twee spaardepots die goed zijn voor een bedrag van 123.000 euro op het einde van de looptijd. Omdat deze depots al een waarde hebben van een 50.000 euro, moeten wij vermogensrendementsheffing betalen. 
En dan heb ik het nog niet over ons gewone spaargeld, het spaargeld van de kids en het opgebouwde vermogen in de spaaroptimaalhypotheek.
Al met al een heel mooi bedrag waar we eigenlijk wat mee moeten gaan doen.
Ik heb ook aangegeven dat ik graag advies wil. 
Enkele jaren geleden was de afkoopsom van de depots wel 3000 euro. Toen hebben wij het niet gedaan. Maar momenteel met de enorme lage rentestand krijgen we het misschien voor elkaar om het geld zonder of met weinig boete vrij te krijgen en dan al aflossen op de hypotheek. Dit jaar 32.480 (20%) en volgend jaar dan nog een bedrag van ongeveer 20.000 euro. Ook zal met ingang van het nieuwe jaar dan rentemiddeling toegepast kunnen worden. Dan praat ik over een bedrag van 64.960 euro waarover ik geen boete hoef te betalen als wij dit jaar nog extra kunnen aflossen. De maandelijks te betalen rente zal een heel stuk naar beneden gaan. Dat geld zou allemaal gebruikt kunnen worden voor extra aflossingen. We zullen zien.

Wij hebben 3 november een gesprek en dan wordt ook direct gekeken naar onze hele financiële huishouding, inclusief pensioen.
Wij zijn erg benieuwd wat er uit gaat komen. Wij moeten van allerlei formulieren invullen voor die tijd.

Ik hou jullie op de hoogte. 

 

8 opmerkingen:

  1. Heel fijn dat ze het gaan uitzoeken zeg. Ik ben benieuwd wat er uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben benieuwd. Hou er wel rekening mee dat ze misschien hun eigen belang (dat van de bank) voorop stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die indruk heb ik ook. Bedenk goed dat het alleen over de hypotheek gaat en laat je geen wazige producten aansmeren.

      Verwijderen
  3. Je inspireert me wel om er voor mezelf ook weer aandacht aan te geven. Het is niet echt materie die me van nature interesseert....maar soms loont het om even over die weerstand heen te stappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend en ook stoer! Ik ben heel benieuwd wat hieruit komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik alles zo lees, wordt het onderhand een onoverzichtelijke bende, voor de bank en voor jullie. Ik zie door de bomen het bekende bos ook niet meer en raadt je aan om iemand mee te nemen die verstand van zaken heeft, kost je een paar centen maar dan sta je wat sterker. Ik vermoed dat de bank een probleem heeft wat ze kwijt willen en als je dan allerlei dingen gaat tekenen valt er niets meer te verhalen.
    Volgens mij staan jullie nu nog sterk, maar teken niets en houdt vast aan bestaande afspraken voordat je wat gaat ondertekenen.
    Ben benieuwd, vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vlijtig Liesje, voor ons is alles wel heel overzichtelijk. Ik schrijf het misschien wat onduidelijk, maar wij weten precies wat we hebben. Ik houd in gedachten om niets te tekenen en eerst te overleggen.

      Verwijderen
    2. Misschien kom je morgen bij Woonwoensdag nog wat dingen tegen die je mee kunt nemen naar het overleg. Succes en blogje zien we wel.

      Verwijderen