Pagina's

maandag 10 oktober 2016

Boodschappengeld

Vanaf dat we terug zijn van vakantie, nu een week of 6, ben ik weer bewuster bezig met de inkoop van de boodschappen.
Let erg goed op de aanbiedingen en eet weekmenu's die gemaakt zijn om de groente en vleesaanbiedingen van appie heen.
Omdat ik maar één keer in de week de boodschappen haal, kom ik ook niet in de verleiding. Natuurlijk komt het wel eens voor dat ik iets bij moet halen, met name brood, maar dat haal ik en verder niets.

Het scheelt enorm in de beurs. (envelopje) 
Het geld dat ik overhoud gaat in de pretpot, of gebruik ik voor de rijlessen van zoonlief en dan hoef ik de maand erna minder op te nemen. 
In september heb ik manlief 2 truien gekocht van het geld dat over was. 
Appie heeft volgens manlief leuke truien die ook mooi blijven. In de aanbieding waren ze 17 euro per stuk in plaats van 30 euro.
De afgelopen weken heb ik steeds in kunnen kopen onder de 85 euro. (79,24, 74,68, 66,96, en ga maar door). Vanaf komende maand ga ik de envelopjes eens minder vullen. In plaats van 100 euro stop ik er 85 in. 
Dat wordt dan een grotere uitdaging om hier bewuster mee bezig te zijn. Ruim een jaar geleden had ik ook 85 euro per week, maar ik kwam er niet meer mee uit.
Hoe het kan dat het nu wel weer lukt weet ik eigenlijk niet. Ik denk toch het bewuste inkopen. En ik haal veel inspiratie uit een facebookgroep die allemaal ook bewust inkopen.
We gaan de uitdaging weer aan. Het geld dat overblijft (4 x 15 euro) gaat gewoon door naar de spaarrekening.

Ook voor het tanken had ik 2 x 70 euro, maar omdat het in Duitsland nu al enige tijd schommelt rond de 1,239, heb ik dat verlaagd naar 2 x 60 euro, en zelfs dat gaat niet op. Ik zit rond de 55 euro per keer.

De maandelijkse besparing wordt dus 4 x 15 en 4 x 10 euro. Precies 100 euro dus.
Kopen jullie ook bewust in en hebben jullie een boodschappenbudget of kijken jullie niet zo naar de inkoop ervan?
 

 

 

11 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat het nu lukt om met minder geld wekelijks uit te komen.
    Die envelopjes heb ik niet maar ik heb een tweede bankrekening waarop ik "huishoudgeld" op stort.
    In feite is dat het geld wat na aftrek vaste lasten en sparen overblijft om uit te geven.
    Dus ook kleding enzo wordt hiervan betaald.
    Maar ik geloof eerlijk gezegd wel dat hoe jij het doet een stuk meer bewustwording geeft van je uitgaven. Ik wil dat ook eens gaan proberen.

    Alleen vraag ik mij af hoe ga je met uitgaven om die geen boodschappen zijn?
    Ik ben met een vriendin naar een tuincentrum geweest. Wij hebben daar gezellig samen koffie gedronken en ik heb wat herst decoratie gekocht.
    Dergelijke zaken dus,.....ga je dan op pad met de een aparte envelop? Of hoe los jij dit in de praktijk dan op? Want als ik het goed begrijp zit er in je beurs niet veel geld meer na de wekelijkse boodschappen.


    Groetjes,

    Marlies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben een uitjesenveloppe. Daaruit haal ik voor manlief en mijzelf 25 euro pp zakgeld per maand. Dus in mijn beurs zit altijd dat geld en daar betaal ik de koffie van. Van de pretpot/uitjesenveloppe betaal ik de extra's. Wij betalen daar de etentjes van of de uitjes, extra's voor in huis. Eigenlijk alles dat niet onder de boodschappen, tanken, kapper en kleding valt.

      Verwijderen
    2. Dat is een goede tip! Bedankt.

      Marlies

      Verwijderen
  2. Hee, die facebok groep, daar moet je me alles over vertellen. Ik weet niet of woensdag door kan gaan. Ik ben zelf ziek nu en de kids kwakkelen al een week. Ik laat het je morgenavond weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig! En ja, natuurlijk let ik op wat de aanbiedingen. Maar ik heb geen boodschappenbudget, dus de ene week geef ik meer uit dan de andere. Daarnaast eet ik veel biologisch en dat tikt aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik koop ook zoveel mogelijk de aanbiedingen en stem daar het menu op af.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik volg sinds een paar dagen deze blog en de blog zuinig aan, en heb daar al aardig wat tips mogen lezen.
    Sinds een half jaar gescheiden, dus woon alleen met 2 poezen kinders, sta onder bewind voering (wegens schulden van ex man)en heb dus 50 euro in de week aan leefgeld.
    Let veel op aanbiedingen of 1+1 gratis, op deze manier redt ik het wel.
    Leuke blog en ik blijf jullie volgen.
    Groetjes van petra uit Purmerend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, dank voor je compliment. Als ik je dan een facebookpagina mag adviseren. Mits je facebook hebt natuurlijk. De blijebudgetcoach. Hier staan heel veel weekmenu's voor een bedrag rond de 40 euro. Deze mevrouw moet ook rondkomen van 50 euro per week voor alles.
      Succes ermee.

      Verwijderen
    2. Goedemorgen
      Gelukkig heb ik ook facebook hahaha, handig ook voor de kinderen enzo.
      Ik zal straks even gaan kijken op die facebook pagina.
      Dank je wel voor de tip

      Verwijderen
  6. Wij hebben geen strikt budget, voor ons werkt dat juist minder goed om de een of andere reden. Als ik vergelijk wat wij kwijt zijn met wat anderen kwijt zijn dan denk ik dat wij erg netjes inkopen. Wat jij al aangeeft, de aanbiedingen in de gaten houden en de rest eromheen plannen kan flink schelen.

    BeantwoordenVerwijderen