vrijdag 2 december 2016

De draad weer oppakken, onze hypotheek

Afgelopen woensdag hebben wij de begrafenis gehad van mijn schoonvader. Tot het laatst heeft hij de regie in eigen handen gehouden en ook de H. Mis was zoals hij het graag zag. Een hele plechtige maar o zo mooie gezongen requiem mis hebben wij gehad. Zijn drie zonen hebben alle drie wat voorgedragen, één schoondochter en één kleinkind.
We hebben allemaal, als je dit al zo mag zeggen, genoten.
's Morgens zijn wij samen de kist gaan sluiten en hebben wij hem naar de kerk gebracht. Onze zoon is meegereden in de auto.
En aansluitend aan de mis hebben wij hem begeleid naar het kerkhof en hem ook alweer allemaal samen in de grond bij zijn vrouw bijgezet. 
We kijken er met zijn allen op terug als een hele mooie dag. De laatste 14 dagen waren dit trouwens al. Veel hebben wij samen gesproken en samen met vader getoast op het leven met zijn geliefde corenwijn. Hij mocht dit allemaal niet meer hebben maar de laatste weken kon het hem niets meer schelen.
Hij is maandag gestopt met dialyseren en op donderdag al overleden. Heel snel en het is goed zo. Verder lijden is hem en ons bespaard gebleven.
Hij zei, jullie kunnen allemaal voor jullie zelf zorgen en hebben mij niet meer nodig. Leef jullie leven en geniet ervan. En blijf samenkomen.
Dus gaan we weer over naar de orde van de dag.

En dat is in ons geval de hypotheek aflossen.
Toevallig viel dit allemaal samen met de laatste weken van schoonvader.
De dag na zijn overlijden kwamen de eerste bedragen binnen.
24.023,00 euro, 23.881,00 euro, 144,50 en 140,80 euro. Geen tijd hebbende, maar als snelle hoofdrekenaar zag ik dat de bedragen niet juist waren.
Ik heb gebeld en gezegd dat ze het uit moesten zoeken omdat ik daar geen tijd voor had. En woensdag werd het inderdaad gecorrigeerd en ontving ik nog
911,00 en 912,00 euro. Er was een fout gemaakt met de kosten. Totaal ontvangen 50.012,-- euro.

De boetevrije extra aflossingen heb ik de 25e gedaan. 
32.480,-- + 6.000,--

2 Januari los ik nog de resterende 11.532,00 af.
Uit onze buffer 7.540 voor algehele aflossing van de kleinste hypotheek.
 

Het nog af te lossen boetevrijebedrag in 2017 van 20.948 wordt in de loop van 2017 met een andere spaarpolis afgelost.
Wij vragen rentemiddeling aan voor de resterende hypotheek. (93.440)


Ook hebben we besloten onze spaarzekerhypotheek af te lossen. Daar blijft na aftrek van de afkoop en aflossingen nog een bedrag open staan van 19.000 euro en dat wordt in een aflossingsvrije hypotheek gestopt.

Onze nieuwe levensverzekeringen zullen een 25-30 euro per maand zijn.

Het sneeuwbaleffect gaat hard. Resumé lastenverlaging: 865,29 euro per maand exclusief rentemiddeling. EN wij hoeven voorlopig geen vermogensbelasting meer te betalen.

Omdat het misschien onoverzichtelijk is:


Als eerste wordt er volgend jaar gereserveerd voor een andere auto. Deze hoeft er niet te komen in 2017 maar in 2018 willen wij wel het bedrag klaar hebben staan.
Ook dochterlief zal nog veel geld kosten. Ik weet niet of ik het hier nog vermeld heb, maar ze is aangenomen voor de vooropleiding conservatorium.

Dus nog wensen genoeg. 
Ik hoop dat het aflosverhaal een beetje duidelijk is.
 
 

 
 
 

8 opmerkingen:

  1. Fijn dat het in ieder geval een mooi afscheid was. En wat een enorm effect hebben die aflossingen! Nu gaat het natuurlijk ook om fikse bedragen, maar dan nog. Supergoed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte met het verlies.

    Die aflossingen gaan heel goed zeg! Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waren deze bedragen belastingvrij Vlijtig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, hierover hebben wij steeds belasting betaald. Daarom wilden wij ook wat met het geld. De vermogensheffing was hoger dan dat we rente ontvingen.

      Verwijderen
    2. Okee duidelijk. Ik was even bang dat je na de aflossing nog een verrassing zou krijgen. Die heb je al gehad. Lekker bezig!

      Verwijderen
  4. Wat fijn dat jullie genoten hebben van het afscheid. Mooie woorden ook, leef jullie leven en geniet ervan. Wat knap dat je ondanks de situatie toch zo oplettend was om de fout te ontdekken. Ik moet zeggen dat ik het wel heel erg slordig vind een ruime 1800 euro! Maar wat maken jullie grote stappen! 865 euro per maand lasten verlaging ongelofelijk zeg! Dat komt bijna neer op mijn gehele inkomen hahah.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. gecondoleerd en veel sterkte met dit verlies

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alsnog gecondoleerd.

    Dochter naar vooropleiding conservatorium, geweldig!
    Goed bezig met de hypotheken!

    BeantwoordenVerwijderen