donderdag 8 december 2016

Geld overhouden

Het klinkt eenvoudig, maar is het absoluut niet.
In de jaren dat ik nog werkte, leefden wij van salaris naar salaris. Hadden nooit gedacht dat wij konden minderen met werken omdat het geld hard nodig was.

Toen kwam de dag dat ik stopte.
Per week gaven wij met ons tweeën 300 gulden uit om van te leven (eten). 300 hele guldens. Zo ontzettend veel geld.
De eerste weken niet, maar toen uiteindelijk ik een beetje gewend was aan de thuissituatie begon ik mij te verdiepen in onze boodschappen en ons eten.
Dat moest goedkoper en kon goedkoper. Stilaan gingen wij van een chronische debetstand naar een plusstand. En wij kwamen per maand uit met ons tweeën, waar ik toen per week mee uitkwam.

En langzamerhand kwam er meer systeem in onze financiën. Terugkijkend hebben wij veel te veel geld uitgegeven aan zaken die helemaal niet van belang waren. 

De eerste spaarrekening werd een feiten die vulde zich al heel snel. Twee jaar lang heb ik mijn volledig salaris doorbetaald gekregen en het allergrootste deel werd daarvan gespaard. Alle extraatjes gingen naar de spaarrekening en in 1999 toen onze zoon geboren werd konden wij een nieuwe auto kopen aangepast aan kinderen. Omdat ik toen al verschillende operaties achter de rug had en ook al een nieuwe heup, was het belangrijk voor mij om zo min mogelijke belasting te hebben in mijn gewrichten. Een 4deurs auto was wel fijn.

Na 2 jaar kwam de kinderwens weer om de hoek kijken en stegen de huizenprijzen enorm. Wij zijn op zoek gegaan naar een ander huis en ons huidige huis werd op tekening verkocht. Toen in het dorp bekend werd dat wij op zoek waren naar een ander huis konden wij aan 7 verschillende mensen ons huis verkopen. Echt waar, niet meer voor te stellen in deze tijd.
Wij hebben 100 % winst gemaakt en konden daardoor dit huis kopen.
Al ons geld stopten wij erin. Wij lieten dit huis bouwen met enkele aanpassingen.
In de zomer van 2001 kregen wij de sleutel en dochterlief werd in december geboren.
Er volgden nog enkele aanpassingen aan ons huis in de jaren erna, maar alles hebben wij steeds zelf betaald. Eén keer zijn wij dom geweest in de enorme overwaarde toen van ons huis, maar dat is inmiddels hersteld.

Het bewust ons geld uitgeven aan zaken die wij van belang vinden werd steeds gemakkelijker.
Vanaf 2003 hebben wij gekozen om maandelijks geld apart te zetten voor later omdat wij meer en meer overhielden.

Manlief begon aan een studie en daarna volgden nog meer studies die pas in 2014 beloond werden in geld. Manlief verdiend inmiddels erg goed. Ook hebben deze jaren hem enorm veel gebracht in wijsheid. Hij is een zelfverzekerde man geworden met als hoogtepunt voor hem de onbezorgd vliegen cursus. Zijn laatste angst overwon hij. Ik ben trots op hem omdat hij geworden is die hij graag wil zijn. En manlief is trots op mij omdat ik het thuis voor elkaar heb. Ik ben supertrots op ons resultaat. Ook wij hadden alles kunnen blijven opmaken maar dan stonden wij niet waar we nu staan.

Het geld dat wij al die jaren overhielden resulteerde in het betalen van vermogensheffing. Stilaan kwam het idee om de hypotheek in snellere stappen af te lossen dan dat we nu deden en zo geen belasting meer te betalen.
Een gesprek met de bank volgde. En de start is gemaakt.
Het sneeuwbaleffect is enorm. En als de gezondheid van manlief blijft zoals hij nu is en hij kan blijven werken, zijn we over enkele jaren klaar met aflossen.

Nog steeds doe ik wat ik in 2003 al deed en dat is zuinig en bewust leven. Geld uitgeven aan die zaken die wij van belang vinden. En ja, inmiddels is dat wat meer buiten de deur eten in het weekend. Gewoon omdat het kan en omdat wij dit willen.
Wij hebben geen nieuwe auto. Die is van 2007, maar daar hechten wij geen waarde aan.
De envelopjes gebruik ik nog steeds en daar leef ik naar. Het boodschappengeld is zelfs weer naar beneden gezet. 85 euro per week.
Dit is ook de laatste maand van het betalen van reiskosten van zoonlief. Ook dat scheelt een 350 euro per maand. Hopla, naar de spaar om straks einde 2017 weer af te lossen. De polissen hoef ik niet meer te betalen, 285 euro per maand. En alles gaat naar de aflossing en naar de spaar.
De volgende aflossing staat gepland op 2 januari.

Wij zijn erg trots op onszelf en dat stralen we ook uit. Dat geeft zoveel meer voldoening dan al het andere op de hele wereld. Tevreden zijn met wat we hebben en daarnaar handelen. Dat is wel ons levensmotto geworden.

Hoe is het bij jullie?
 

 



 

17 opmerkingen:

  1. Mooi om te lezen hoe jullie het roer omgegooid hebben en wat het jullie gebracht heeft. Wij blijven zoeken naar een fijne balans en hoe we meer kunnen sparen om af te kunnen lossen. Maar we leven ook nu en doen het feitelijk al niet slecht denk ik met 3 kinderen en 1 inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi verhaal, en interessant om te lezen hoe jullie hier in groeiden! Ik ga je post delen op de Facebookpagina van het Moederfront. Ik vind het inspirerend voor andere vrouwen en mannen die denken dat ze niet van 1 inkomen rond kunnen komen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook een mooi verhaal. Wat ik mij wel af vroeg Gewoon Vlijtig bestaat jullie gezinsinkomen alleen uit het salaris van je man of ontvang jij nog een arbeidsongeschiktheids uitkering omdat je ziek was toen je stopte met werken?

      Verwijderen
    2. Nicole, ik ontvangt een arbeidsongeschiktheidsuitkering die ik weliswaar niet gebruik, maar toch ontvang.

      Verwijderen
  3. Wat een mooie terugblik. Dat geeft de burger moed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is heel inspirerend, maar dat ben jij al jaren voor mij gewoon vlijtig. je verhaal lijkt ook op het onze ;-) Alleen zijn wij nog lang zover niet! We staan aan het begin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verhaal, En zeker inspirerend voor mij! Maar wat ik mij eigen af vroeg. Als je vervroeg af wilt lossen op je hypotheek. Hoeveel spaargeld / buffer is verstandig om achter de hand te hebben? Wij zijn met 2 volwassenen en 2 jonge kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is voor iedereen verschillend. Het ligt eraan hoeveel onkosten je per maand hebt. Wij houden altijd een bedrag van 10.000 euro achter de hand.

      Verwijderen
  6. Mooi! En krachtig, want het is precies zoals je schrijft: je had ook op de oude voet verder kunnen leven met veel geld uitgeven en dan had je niet gestaan waar je nu staat... Het zal echt niet altijd gemakkelijk geweest zijn, maar je hebt het super voor elkaar! Petje af!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi om te lezen en petje af!! Heel inspirerend. Wij hebben nog wel even te gaan voor we zo ver zijn, maar als ik terug kijk, dan zijn we toch ook al behoorlijk ver. Met tegenslagen en meevallers, maar dat vergaat denk ik iedereen zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om jullie verhaal te lezen en wat deze keuzes jullie gebracht heeft! Wij draaien op het moment elk dubbeltje om. Bewuste keuze, we zijn ons huis flink aan het verbouwen. Dit is ook hoog nodig het was een bouwval toen we het kochten. Na de verbouwing, ik gok dat we nog minimaal 3 jaar nodig hebben zullen we ook weer gaan aflossen op de hypotheek. Toch kriebelt het wel om in januari gewoon een klein vast bedrag in automatiek in de hypotheek te storten, hoe eerder die sneeuwbal rolt....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk om te lezen om even leeg te lopen en alles van je af te schrijven. Vlijtig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt zo geweldig..maar dan ben ik toch benieuwd naar de maandelijkse inkomsten. Wij kunnen nu sparen omdat ik wat werk..maar anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat inkomen staat er deels los van. We hadden ook elke maand alles op kunnen maken in plaats van bewust en zuinig te leven. Door het zuinig leven begon het aflossen en automatisch verminderen dan steeds meer de lasten.

      Verwijderen
  11. Wat een inspirerend verhaal! Ik en mijn man willen ook graag onze hypotheek sneller aflossen. Door dit verhaal wil ik ook wel eens bewuster gaan kijken naar wat we allemaal uitgeven. Waarschijnlijk kun je een heel groot deel hiervan schrappen of anders indelen.

    BeantwoordenVerwijderen