Pagina's

woensdag 4 januari 2017

Zonnepanelen, na bijna een half jaar

Per 1 januari hebben wij de stand door moeten geven van de stroom en het gas en de teruglevering aan het net.

Stroom: 3334 Kwh (867 minder)
Gas: 1214 m3 (114 meer)
Water: 117 (10 maanden)

Teruglevering aan het net: 979 Kwh

Mijn gemiddelde stroomverbruik is inmiddels gedaald naar 4200 Kwh. 2015 en 2016 zit ik rond de 3500 Kwh. 
Het gaat goed. Ik ben benieuwd waar mijn maandbedrag op uitkomt. Ik zit op 122 euro per maand.
Door de zonnepanelen sinds 21 juli zal dit duidelijk dalen. Inmiddels dus 1000 Kwh binnen 5 maanden.

De verwachting zou echter 200 Kwh meer moeten zijn. Waar het aan ligt weten we nog niet. Misschien toch minder zonuren, of teveel schaduw.
We wachten nog af.

Ik zit momenteel in de achterkamer. Voor in huis heeft dochterlief haar uitgestelde feestje. Door het overlijden van schoonvader is dit allemaal uitgesteld. Dochter is inmiddels 15 jaar en heeft 9 meiden uitgenodigd. Ik heb allemaal hapjes gemaakt en natuurlijk chips en snoep en ze zitten gezellig te kwebbelen.
Jills 0.0 en Hugo 0.0 hebben ze geproefd. Het is een leuk groepje meiden. 
Dat zit wel goed met onze meid.

Ook heb ik eergisteren nog een extra aflossing gedaan op onze hypotheek van 7.540 euro. Een bedrag van 550 euro heb ik gestort. Dus 6.990 over. Een stukje van ons doel weer bereikt.

Dat was het alweer.
Hebben jullie ook de standen al door moeten geven?
 

5 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je uitgaat van t gemiddelde van alle maanden en je hebt nu de donkere maanden dus is t logisch dat t nu iets minder is dan de maanden met meer licht. Of zie ik iets over t hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een jaaroverzicht gekregen waarbij per maand vermeld staat wat de panelen zouden moeten opbrengen. Daar zitten wij iets boven de 200 Kwh onder.

      Verwijderen
  2. Zelf heb ik geen ervaring met zonnepanelen maar zo te zien brengt het wel wat op.. weegt het ook op tegen de kosten om ze te kopen? -hoelang duurt het gemiddeld voor je de kosten een beetje er uit hebt?

    Wij hebben in november de electra en gas standen door gegeven. De waterstanden verwacht ik deze maand.
    Ons verbruik was 3300 stroom en 772 gas en betalen nu 130,- per maand.
    Toen we begonnen te consumineren betaalde we 200,- maar toen woonde dochter (onze groot gebruiker) ook nog thuis.
    Dus we zijn ook aanzienlijk gedaald.

    Euroman heeft het wel eens over zonnepanelen maar zelf zie ik nog niet echt de voordelen er van in ;-)
    Vandaar mijn vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn pas een half jaar bezig dus kan nog niet veel erover zeggen. Wel vind ik momenteel de kosten bij Essent toch hoog in verhouding tot de panelen. Zij hebben ons maandbedrag ingezet zonder de panelen. Dat heb ik dus weer gecorrigeerd.
      Gemiddeld zouden binnen 8 tot 10 jaar de kosten eruit moeten zijn.

      Verwijderen
  3. Ik heb helaas geen ervaring met zonnepanelen, al zou ik ze wel graag willen hebben. Leuk voor je dochter zo'n gezellig feestje met allemaal meiden.

    BeantwoordenVerwijderen