donderdag 9 maart 2017

Maandelijkse lasten omzetten

Nu onze maandelijkse lasten zienderogen dalen door aflossingen en door de wijzigingen dit jaar in de hypotheekvorm, ben ik me nog meer aan het richten op het verlagen van de maandlasten.
Zoekende in onze lasten vond ik de ziektekostenverzekeringen. Deze kun je jaarlijks betalen en dan ontvang je ook nog een korting van 5%. In ons geval een 145 euro.
En het scheelt maandelijks 277 euro 72. Dit is inclusief de maandbetaling van mijn eigen risico van 385.
Dat heb ik geagendeerd voor december en gaan we dus doen.

Ook zag ik dat de gemeentelijke belastingen per jaar betaald kunnen worden. Dat hoef je dan pas 27 maart te betalen.  Maar het kan ook nog in 2 termijnen. De data dan weet ik nog niet, maar heb ik wel opgevraagd. 103,22 per maand in 10 termijnen. Misschien kan ik dat einde maart al regelen. Dat ga ik proberen om dit jaar al om te zetten.

Nu de openbare vervoerskosten van onze zoon vervallen zijn, scheelt dit ook weer 352 euro in de maand. Een enorme besparing.

Ook kan ik nog kijken naar onze overlijdensverzekeringspolis. (Dela) Misschien kan die ook per jaar. 35,69 per kwartaal.

Het water? Ga ik ook nakijken. 19,40 per maand.
Evenals de verzekeringen. 96,06 per maand. De levensverzekeringen ongeveer 8 en 7 euro per maand kunnen niet veranderen.

Ik ben nog wel even bezig, maar ik ga er zeker werk van maken. 
Omdat de maandelijkse lasten steeds meer dalen, blijft er geld over en dat kan ik dan onder andere steken in jaarlijkse betaling.

De roze getallen zijn de kosten per maand. De blauwe per kwartaal en de paarse per jaar. Ook zijn er nog 50 euro administratiekosten voor de twee levensverzekeringen.
Dit alles is een beetje sigaar uit eigen doos, maar niet altijd. Soms verdien je iets door de korting.

Ik zal even uitleg geven over sommige abonnementen.
Voetbal is zoonlief, zwemmen manlief, muziek en atletiek dochterlief maar bij de muziek zit ook de jaarlijkse contributie in van 3 personen. De sportvereniging is van man en mij. Hier kan ik fitnessen, in groepsverband sporten, aquajoggen, sauna, zwemmen en sauna opgieting. Duur (32,50 per maand p.p.) maar terugtellend ben ik nog voor geen euro per uur aan het sporten. Onze zoon mag hier ook sporten maar dat is gratis omdat dit hotel valt onder de keten waar hij werkt. De overige abonnementen zijn bondsabonnementen en een wijkblad.

Valt jullie nog iets op?
 
 
 
Verzekeringen
           96,06
Levensverz. M.
             8,00
Levensverz. G.
             7,00
Energie
           99,00
Water
           19,40



TV/internet/telefoon
           60,00
Tel.abo 3x
           24,00
Belasting auto
           49,00
Bankkosten
             5,70
PC
           13,00
Dela p.kw.
           35,69
Onderhoud ketel
           78,80
Groene Kruis abo
           14,95
Wijkblad, EHBO, knvb abo            78,50
Vakbond abo
         194,40
Voetbalvereniging abo
           72,00
Zwemvereniging abo
         156,00
Muziekvereniging abo
         200,00
Atletiekvereniging abo
         120,00
Sportverening abo 2 pers
         780,00


13 opmerkingen:

  1. Hoi, hier een lurker ontlurkt. Ziet er allemaal goed uit, wat mij opvalt is de vakbondscontributie. Is het mogelijk om die in december uit te ruilen tegen de 13e maand? Scheelt weer belasting!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man heeft geen 13e maand. Hij geeft wel de contributie door en daar krijgt hij een verrekening van in december.

      Verwijderen
  2. Tip, investeer je "winst" in een winddelen of zonnepanelenproject, of neem zelf wat zonnepanelen. Zo verminder je behoorlijk de kosten van energie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die hebben we inmiddels vanaf juli. Deze kosten zullen nog dalen.

      Verwijderen
  3. valt ook winst te behalen in tv- internet gewoon bellen dat je wilt overstappen en zeker weten dat je aanbieding krijgt ! geldt ook bij energie maatschappij overstappen zonder daadwerkelijk over te stappen loont. verder zou ik zonnepanelen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk dat je maandlasten zo'n stuk lager zijn geworden. Ik kan me voorstellen dat dit heel motiverend werkt om er nog meer werk van te maken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik betaal het water sowieso per kwartaal, maar geen korting daardoor of iets dergelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben het water juist van kwartaal naar maand om Laten zetten. Elke 3e maand. Had man in ene. O. Ja het water word ook nog afgeschreven, niet dat dit problemen gaf maar hij houd wel van vastigheid, de gemeente belasting betalen we juist wel per jaar. Daar storten we maandelijks een bedrag voor naar de spaarrekening zodat die uitgave evengoed gelijk verdeelt word. Ook het eigen risico voor de zorg beland in het spaarpotje. Afgelopen jaar heeft manlief er geen gebruik van gemaakt dus er staat nu een fijne buffer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Krijg je echt 5% korting op de zorgverzekering bij jaarbetaling? Ben wel benieuwd welke verzekeraar dat is. Meestal is het maar 2 of 3 en sinds dit jaar bij een heleboel verzekeraars nog een procent minder dan vorig jaar.
    Wij betalen die dus ook per jaar. Gemeentelijke belastingen en waterschap ook en ook de autoverzekering en bij die laatste krijg je dan ook weer korting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk. Het is 2% korting. Daar heb ik me helemaal verkeken. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  8. Zelf heb ik net de autoverzekering opnieuw bij een andere verzekeringsmaatschappij afgesloten. Scheelde bijna €100,- / jaar. Meestal is een dergelijke verzekering per dag opzegbaar. Wellicht heb je er iets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zijn veel kosten zeg. Zeker voor de gezondheidskosten. Enorm. Goed dat je voor de 5% korting gaat.

    BeantwoordenVerwijderen