Pagina's

donderdag 11 mei 2017

Boodschappenbudget

Ik ben geabonneerd op enkele facebook sites en een steeds terugkerend thema is het boodschappengeld. 
Er zijn mensen die pinnen, geen vast budget hebben, weinig overzicht hebben en teveel uitgeven.
Er zijn mensen die pinnen volgens een budget en die hun pintransacties in een programma zetten en dus wel degelijk overzicht hebben.
En er zijn mensen zoals ik die werken met contant geld.

Maandelijks (en dat doe ik inmiddels al vele jaren) op de 23e van de maand pin ik mijn maandgeld en verdeel het in envelopjes.
Boodschappen, uitjes, kapper, benzine en rijles zoon.
Voor het boodschappenbudget tel ik het aantal woensdagen in die maand. (4 of 5 keer) x 85 euro. Ik kwam van 70 euro af en steeg naar 100 euro en sinds ik weer goed oplet zit ik op 85 euro.
Uitjes gebruik ik 250 euro voor. Dat is voor vele mensen veel, maar wij hebben het goed en door het overzichtelijk te houden in één envelop zijn ook de uitjes duidelijk.
Kapper. Dat ligt eraan wie naar de kapper moet. Manlief en zoon is x 21,50 euro. Elke 6 weken gaan ze. Ik kijk altijd op de kalender wie er moet gaan en dat pin ik.
Benzine. Omdat wij in Duitsland tanken en de benzine daar rond de 1,319 ligt, kom ik meestal uit met 2 x 60 euro.
Rijles zoon. Dit is 42,50 per week. Zoonlief heeft inmiddels zijn theorie behaald, zijn tussentijdse toets en 15 juni heeft hij rijexamen. Natuurlijk hopen we dat hij slaagt en zijn we ook van die kosten weer af.

Dus het bedrag dat ik op de 23e pin ligt tussen de 880 en 1000 euro. (ligt aan de kapper) Als de rijlessen klaar zijn dan ben ik weer 180 euro per maand minder kwijt.

Ik kan het me al niet meer voorstellen hoe het was zonder envelopjes. Ik heb het zeker nog eens vaker geprobeerd. Wat ik wel weet is dat ik dan mijn overzicht kwijt was en dat ik dan al vlug te veel uitgaf. Dus maar weer terug naar mijn envelopjes. De kinderen weten niet beter. Zoon haalt altijd zijn geld voor rijles uit de envelop. En geeft aan als hij bv de laatste 42,50 eruit haalt. Dan zeg ik dat het de volgende keer weer in de nieuwe maand valt. Zijn rijexamen kost 220 euro, dus die kosten zullen ook nog betaald moeten worden.

En wat hier scheelt is dat het geen moeten is. Wat zeker waar is, is dat we in de loop der jaren wel veel geld hebben kunnen sparen of kunnen besteden aan die zaken die wij graag willen door mijn envelopjes en het houden van overzicht.
En natuurlijk gaan we best vaak uit eten, maar wij vinden dat fijn en waarom dan niet? De kids gaan zo goed als nooit meer mee, dus met zijn tweeën zijn de kosten lager dan we altijd gewend waren.
 
Om toch eens wat meningen te willen horen, vraag ik aan jullie hoe jullie het doen? Pinnen of cash? En houden jullie ook overzicht?
 

25 opmerkingen:

  1. Ik pin alles, maar eigenlijk wel volgens hetzelfde systeem als jij.
    De "potjes" hou ik op papier bij en heb een perfect overzicht.
    Uitgaves die ik niet meer precies weet kan ik makkelijk terugvinden via Internetbankieren.
    De "potjes" worden elke maand gevuld volgens een budgetbegroting. Sparen is hier ook bij inbegrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cash, enveloppen, zelfde systeem behalve voor tanken. Dat pin ik aan de pomp. Dom eigenlijk want in DE betaal ik €0,30 transactie kosten. Man wil dit zo, zal vanavond nog eens vragen waarom.
    Kapper gaat bij ons van de boodschappen af. Elke maand €400,- ik doe vijf keer 70 voor boodschappen en vijf keer €10,- in aparte pot met zeven vakken. Daar staat onder andere frietkraam, Duitse drogist, schutterij, ijsjes in. Zo reserveren we voor de extra's qua eten en drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Karken is het idd 30 cent extra. Wij gaan nu in Wassenberg en daar is dat niet en ook nog goedkoper. Maar vanuit jullie is Karken gemakkelijker. Ook een slim systeem dat jij hebt. Maar die 7 vakken heb je dus niet nodig?

      Verwijderen
    2. Heb dr zes in gebruik ;)

      Verwijderen
  3. Boodschappen sinds kort cash per week. De rest pin ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man vindt het altijd prettig contant geld bij zich te hebben, maar zelf zijn er weken dat ik haast niets bij me heb. Ik pin bijna alles. Wij kopen wat wij nodig vinden (in andermans ogen waarschijnlijk teveel), gaan vaak uit eten en zo nu en dan kijk ik hoeveel er nog op de rekening staat, maar meestal kan ik dat wel aardig schatten. We komen altijd goed uit.
    Ik vind het knap zoals je het doet, maar zou er zelf niet aan moeten denken om het op deze manier te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil het vanaf eind mei ook zo gaan doen,...maar nou ad ik bedacht dat je dan wel veel contant geld in huis heb,...hoe doen jullie dat???doen jullie het ook echt IN de potjes en envelopjes???of hebben sommige aparte rekeningen?wat weer geld kost,..Hmmm,..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt dat ik aan het begin van de nieuwe maand veel geld in huis heb. Maar dat slinkt toch erg snel. Manlief vindt dat aan het begin nooit zo handig, maar ik ben het gewend. Ik doe het dus echt in één pot in diverse envelopjes.

      Verwijderen
  6. Ik pin elke maandag mijn 100 euro. Hiervan worden de boodschappen, het zakgeld van mijn man en mij, de kapper, de pedicure en de kadootjes betaald. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pinnen :). 50 euro per week is m'n budget voor alle boodschappen, verzorgingsartikelen, babyspullen, kinderkleding, cadeautjes, haren knippen en autowassen (we zijn met z'n 4-en). Ik houd het bij in Excel en weet zodoende hoeveel cent ik nog te besteden heb.

    Ik heb het weleens gedaan met contant geld, maar voor mij werkte juist dat niet ;)... Grappig; zo heeft ieder z'n ding. kVond het contante geld in huis (wat over was) echt niet fijn, wilde ik manlief even snel uit z'n werk een brood en een pak melk laten halen, stond ik erna weer te klungelen met geld-gewissel, enz.

    Ik hoor veel dat mensen het overzicht missen als ze gaan pinnen, maar mij geeft het juist overzicht. Iedere cent pin ik, dus ik zie nooit wat over het hoofd, kan geen bonnen kwijtraken, enz. En 1x per week; internetbankieren of de app even open; Excel ernaast, bijwerken in paar minuten en klaar :)...

    Joh, lekker doen wat voor jou werkt en haalbaar is :)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hetzelfde, met pinnen raak ik niks kwijt. Contant geld verdwijnt als sneeuw voor de zon en bonnen raken kwijt.

      Verwijderen
  8. Ik pin ook rond de 24ste een vast boodschappen budget. De rest word vaak wel gepind. Ik verdeel het budget ook over het aantal weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik boek elke maand een vast bedrag op een tweede bankrekening. Mijn "pinrekening" :)
    Daar betaal ik de boodschappen, kapper, tanken ectr. van.
    Op is op want ik kan daar niet rood staan.
    Het voordeel, niet teveel geld in huis.

    Dat vind ik geen lekker idee.

    Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toen ik alleen met mijn kinderen woonde, pinde ik het boodschappenbudget ook net als jij. Nu woon ik sinds een dikke maand samen en mijn vriend pinde altijd voorheen....Dat hebben we nu ook gedaan, maar ik word er helemaal kriegelig van! Dus ik heb met hem afgesproken als onze nieuwe financiële maand begint, we het geld maar weer van de bank halen en dan zo de boodschappen maar halen....Eens zien of we dan ook minder uitgeven, heb het idee dat het geld eruit vliegt op het moment...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat gevoel heb ik dan ook altijd. En het is ook nog zo. Dat heb ik vaker gecontroleerd. Laat mij maar lekker contant verder gaan.

      Verwijderen
  11. Wij pinnen het ook en steken 90 euro per week in een enveloppe. Ik heb mijn enveloppe zelf gemaakt van wat steviger papier met een leuk printje. Het oog wil ook wat ;-).
    De eerste maand dat we op ons zelf gingen gebruikte we de pin methode en ik vond dat helemaal niets na 3 weken was het geld op en we moesten nog een week! We aten de kleine voorraad leeg en besloten een maand later het budget te verdelen over de enveloppe en dat bevalt nog steeds uit stekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik pin juist alles omdat ik op die manier het spoor kan volgen waar het geld heen ging.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik pin alles en bij elke uitgave ben ik kritisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik maak gebruik van een maand budget en verdeel alles in fictieve potjes ( boodschappen, kapper, benzine, boodschappen, collectegeld e.d.)
    De grote boodschappen pin ik altijd omdat ik graag met de zelfscanner werk. Lekker efficiënt en alles gelijk netjes in de tassen. Ook de benzine word met de pin betaald. Daarnaast neem ik eens in de zoveel tijd wat contant geld op en gebruik dat voor de overige boodschappen.
    Alle uitgaven worden netjes verwerkt in mijn app en zo weet ik precies wat er in én uit gaat!

    Groetjes Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik verbaas me wel serieus over de bedragen die je neertelt voor de kapper, en elke 6 weken. Of zou je bedoelen 21,50 voor beiden? Ik knip mijn eigen man, maar onze kinderen kunnen wat minder lang stilzitten en gaan 3 keer per jaar naar de kapper, soms knip ik ze wel een beetje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is per persoon. Erg duur ja, dat klopt. Maar wij zijn al zoveel jaar bij deze kapper en blijven er ook.

      Verwijderen
  16. Nou zo duur is dat toch niet???ik betaal zelf al 27,50 voor wassen,knippen ,drogen....ik vind 21,50 nog best meevallen.
    Ligt er misschien ook aan waar je woont?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien? Bij onze kapper kost het 13 euro voor heren en de kinderen 10 euro. Vandaar!

      Verwijderen
  17. Ik heb 1 maand geprobeerd hoe pinnen ging bevallen. Niet dus. Wij halen het nu weer contant en doen het ook in enveloppen.

    BeantwoordenVerwijderen